معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: شاخص کیفیت هوای شهر همدان برای همه گروه‌ها در وضعیت ناسالم قرار دارد.

سید عادل عربی گفت: بر اساس داده‌های ایستگاه پایش کیفیت، هوای شهر همدان در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۲ امروز با رسیدن به عدد ۱۵۲ در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها است.

او  با بیان اینکه عامل بروز این آلودگی ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میلیمتر است گفت: این استان دارای ۶ ایستگاه پایش کیفی هوا است و یک ایستگاه جدید نیز به زودی در تویسرکان راه اندازی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز درباره آلودگی هوای همدان گفت: شهروندان تا حد امکان از خروج غیرضرور از منزل و تردد در هوای آزاد و معابر شهری خودداری کنید.

فاطمه ترکمان اسدی گفت: هر گونه فعالیت بدنی مثل پیاده روی و دوچرخه سواری در هوای آلوده منجر به آسیب جدی به سیستم تنفسی افراد می‌شود.

او گفت: کودکان، خانم‌های باردار، سالمندان، بیماران آسمی و افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی دارند باید از حضور در سطح شهر و هوای آزاد خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان به شهروندان توصیه کرد که در صورت استفاده از خودروی شخصی، شیشه‌های خودرو را بالا بکشند و تهویه خودرو را در حالت گردش هوای داخل قرار دهید تا هوای آلوده وارد کابین خودرو نشود.

ترکمان اسدی با تاکید بر اینکه شهروندان در صورت خروج از منزل از ماسک مناسب برای جلوگیری از استنشاق هوای آلوده استفاده کنند افزود: کارکنان از جمله پاکبان‌ها و ماموران پلیس که بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند از وسایل حفاظت فردی مناسب استفاده کنند.

او با تاکید بر ضرورت پرهیز از استعمال سیگار و قلیان خواستار مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات برای کاهش آثار آلاینده‌های هوا شد.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه آلاینده‌های جوی و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.