روزنامه‌ای انگلیسی ادعا کرد در سال ۲۰۲۳ چندین جنگ در مناطق مختلف جهان قابل پیش‌بینی است.

سیمون تیسدال، ستون نویس روزنامه گاردین انگلیس معتقد است، در حالی که توجه رسانه‌های جهانی به بحران اوکراین معطوف شده است، در مناطق دیگر جهان اتفاقات پراهمیت، ولی به دور از توجه غرب وجود دارند که ممکن است در سال آینده پررنگتر شوند.

نویسنده مقاله از چندین نقطه داغ بالقوه در سال ۲۰۲۳ نام برد و توجه خود را به منطقه آسیا، روابط اروپا و آمریکا و همچنین غرب آسیا جلب کرد.

ستون نویس گاردین نوشت: برای نام بردن از چند منطقه بحرانی که نسبتا توجه بین المللی سطحی را به خود اختصاص داده اند می‌توان از میانمار، یمن، مالی، نیکاراگوئه، جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی و افغانستان نام برد. دلیل اصلی چشم انداز کور برای سال ۲۰۲۲، مسئله اوکراین است که بزرگترین درگیری در اروپا از سال ۱۹۴۵ به این سمت می‌باشد. این بدان معنا نیست که تیگرای یا گواتمالای جنگ زده که به آرامی در فساد خفه می‌شوند، در شرایط غیر از این به تیتر اصلی خبر‌های جهانی تبدیل می‌شدند.

او تایید کرد حقیقت بی رحمانه آنست که علاقه غرب به درگیری‌ها در کشور‌های در حال توسعه (کشورهای کم اهمیت از نظر غرب) به طور کلی محدود است.

نویسنده این مقاله یکی از نشانه‌های تنش‌های فزاینده را تمایل ژاپن به دو برابر کردن هزینه‌های دفاعی را خود نامید. به عقیده او، این افزایش هزینه ها، نشان دهنده نگرانی توکیو در مورد توسعه بحران در اطراف تایوان است.

تیسدال یادآوری کرد که ژاپن از نظر هزینه‌های نظامی در رتبه نهم جهان قرار داشت. اما اکنون به طور بالقوه پس از آمریکا و چین به جایگاه سوم خواهد رفت. مهمتر از آن، این تغییر اگر نشان دهنده یک گسست ناگهانی از سنت صلح طلبی ژاپن پس از سال ۱۹۴۵ که  شرکت در درگیری‌های خارجی را ممنوع می‌کرد، نباشد، موضوعی قابل توجه است زیرا حمایت مردم ژاپن از این طرح و برنامه زیاد بود.

تیسدال رژیم صهیونیستی را خطر بعدی نامید. به ادعای او، در نتیجه تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم برای واگذاری اختیارات وزیر جنگ به شرکای خود در ائتلافی افراطی و ضد عرب، منطقه ممکن است با تشدید شدید تنش مواجه شود.

نویسنده این مقاله معتقد است امکان این وجود دارد که رژیم صهیونیستی منجر به یک رویایی نظامی با کشورهای منطقه شود درگیری که می‌تواند عراق و سوریه را کاملا وارد جنگ کند. همچنین آمریکا و روسیه نیز به شرکت در این درگیری احتمالا متمایل شوند.

تیسدال تشدید روابط واشنگتن و اتخادیه اروپا را مشکل سوم می‌داند. نویسنده تصمیم بایدن برای دنبال کردن سیاستی در جهت مبارزه با تورم داخلی آمریکا را که  به طور جدی به تولیدات اروپایی ضربه می‌زند و باعث می‌شود بازار اروپا از جذابیت لازم برای سرمایه گذاران برخوردار نباشد مثال زد. 

کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان به طور قطع با این تصمیم دولت آمریکا مخالفت کرده و آن را ضربه‌ای برای اقتصاد خود می‌دانند. همچنین قیمت بالای صادرات انرژی از آمریکا به اروپا صدای آلمانی‌ها را درآورده و آنان از این افزایش قیمت ناراضی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۱ دی ۱۴۰۱
جرعت نکرده اسم میهنمونو بیاره. منم نمیگم پس
آخرین اخبار