۳۰۰ هزار بانوی عشایر با‌سواد شدند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: ما بیش از ۸۸۰ هزار نفر از اتباع را باسواد کردیم.

رضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: نهضت سواد آموزی سابقه بسیار طولانی دارد. ۷ دی سال ۵۸ امام خمینی (ره) پیامی را صادر کردند که در راستای آن پیام این سازمان به شکل کنونی تشکیل شد.

وی ادامه داد: در سال ۵۵ آمار با سوادها ۴٨ درصد بود، اما امسال به ٩٧ درصد رسیده است. علاوه بر رشد جمعیت، درصد و میزان آموزش نیز افزایش یافته است.

او گفت: یکی از نکات طلایی سواد آموزی تفاوت سواد زنان و مردان است. در سال ۵۵ این تفاوت حدود ٢۴ درصد بود؛ اما امسال به ۶ درصد رسیده است. یعنی تفاوت بین زنان و مردان ١٧/۵ درصد کاهش یافته است. از میزان ٣۴ درصد بی سواد به ١١ درصد رسیده ایم.

عبدی اظهار کرد: صعود جمعیت در آمار گیری کمک می‌کند. ما در نهضت سواد آموزی سه دوره پایه داریم. در سواد ابتدایی به افراد تا پایه سوم را آموزش می‌دهیم و در دوره انتقال تحکیم، به دلیل فراموشی افراد در سنین بالا و دغدغه‌های زندگی چون بازگشت به بی سوادی وجود دارد، آموزش را تحکیم می کنیم.

وی گفت: سواد تابعه ای سوادی است که افراد می‌توانند در زندگی و شغل خود از آن بهره مند شوند.نهضت سواد آموزی با نیروهای مسلح ارتباط برقرار کرده است به طوری که هیچ سربازی در پایان خدمت بی سواد نیست. ما از ارگان‌های دیگر نیز می‌خواهیم مانند نیروهای مسلح وارد عمل شوند.

عبدی اعلام کرد: تا کنون ۳۰۰ هزار زن عشایر در نهضت سوادآموزی  آموزش دیدند، حدود ۱۰۰ هزار بی سواد داریم.

رئیس  سازمان نهضت سواد آموزی اظهار کرد: یکی از دلایل بی سوادی در کشور مشکلات اقتصادی است.

عبدی گفت:برای توسعه نهضت به رسانه نیازمندیم. نهضت سوادآموزی از لحاظ مالی مشکل دارد، هزینه تبلیغات زیاد است به همین علت رسانه می‌تواند به ما کمک کند. در کشورهای پیشرفته نمی‌توانیم بگوییم بی سواد صفر مطلق است، تا حدودی افراد بی‌سواد در تمام کشورها وجود دارد.

وی افزود:معلمانی که در نهضت سواد آموزی با آموزش و پرورش ارتباط دارند، رتبه بندی می‌شوند اما افرادی که با استخدام ارتباطی ندارند متاسفانه رتبه بندی  نمی‌شوند.  نهضت سواد آموزشی  در تلاش است تا  حقوق  معلمان را افزایش دهد.

عبدی گفت: از ابتدای انقلاب تا کنون بیشتر از ۸۸۰ هزار نفر از اتباع را در ایران با‌سواد کردیم. البته یکی از مشکلات اتباع نداشتن شناسنامه است که برای شناسایی و دریافت مدرک به آن نیازمند هستند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در پایان از مسئولین و مردم خواست تا در توسعه آموزش به این سازمان کمک کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۵ دی ۱۴۰۱
مادرمنم تا حالا دوازده بار باسواد شده یه روز بهم گفت شماره هاتونو ذخیره کنید که نمیتونم بخونمش گفتم مادرجان شماکه نهضت خوندیم گفت نه مادر اون واسه استخدام این بنده خدا ها که بیکار بودند بود وگرنه ماروچی به سواد خودشونم واسه ما جواب میدن البته با دست چپ که کسی شک نکنه ما فقط دوسه دفعه میرسم کلاس؟!؟!؟!؟!!!؟؟؟بعد فهمیدم چرا دوستان همکار نهضتی وقتی تو آموزش ابتدایی میان دست وپاشونو گم می کنند ونمیتونن باید چیکار کنند البته راه جلو پیدا کردند الان اکثرشون دارند تو ادارات مسول وبازرس وارزیاب و...و....میشن بعد دل آدم میسوزه واسه اون معلمی که اینان می خوان ارزیابیش کنند ؟!؟!؟!؟!؟!؟!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۲ دی ۱۴۰۱
اینها سواد را در خواندن و نوشتن میدانند درسال ۲۰۲۳ این عقیده حکومتی است که همین گونه زندگی کرده وهیچ وقت از عقل ودانش وتفکر پیروی نمی‌کند وای بر ما که کشورمان و مردم ما جلوی چشمان ما ویران وفقیر تر میشوند وبازهم خواندن و نوشتن راسواد میدانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۲ دی ۱۴۰۱
منظورتون این هست افغانیها میان از بیت المال مردم ایران استفاده میکنند و با سواد میشن بعد علیه مردم ایران رقابت کنند خعهخخخخ بجاش هزینه میکردین ۴ نفر جوون بیکار ایرانی شاغل بشن
پول یا مفت بیت المال نمیدونید چیکار کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۲ دی ۱۴۰۱
سلام علیکم ،

خیلی چیزها عوض شده ،
من به خاطر نقصان ایجاد شده در کار شما معذرت می خواهم

ولی دیرتر رسیدن ،
بهتر از هرگز نرسیدن است ،


پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۲ دی ۱۴۰۱
کدوم سواد؟؟؟؟؟ مادر من از نظر نهضت لیسانس داره در صورتی که اسم خودشم بلد نیست بنویسه فقط مدارک آدمای بیسواد میگیرن به نام خودشون ثبت میکنن که به عنوان معلم استخدام بشن در حالی که نه کلاسی نه کتابی نه آموزشی کم حرفای خنده دار بزنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۱۵ دی ۱۴۰۱
دقیقا همینه بزرگوار مادرمنم می‌گفت ماکه چیزی یاد نگرفتیم از کلاسشون ولی خودشون که استخدام میشن ؟!؟!؟؟؟!!!!!؟!؟گفتم مادر اینا میان تو مدرسه بچه هارو نابود می کنند یه کم فکر کرد وگفت چی بگم ؟!؟!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۲ دی ۱۴۰۱
با توجه به اینکه من خودم عشایرم این آمار بیشتر شبیه جوک خنده دار می باشد .امیدوارم که خدای متعال ما را هدایت نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۲ دی ۱۴۰۱
بهتره بجای تبلیغات نهضتی، مدارس و دانشگاه‌ها و تمومی مبانی تحصیلی رو که پولی کردین جمع کنید و آب و برق و گازی که از مدارس دولتی میگیرین رایگان کنید...
آخرین اخبار