قیدار در استان زنجان؛ پایلوت طرح سرشماری ثبتی مبنا

قیدار به عنوان شهر پایلوت استان زنجان در اجرای طرح سرشماری نفوس و مسکن ثبتی مبنا انتخاب شد.

خداوردی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان از آغاز اجرای آزمایشی سرشماری با روش جدید " ثبتی مبنا " در شهر قیدار این استان خبر داد و گفت: گفت: فرایند اجرای این سرشماری تا پایان دی ماه جاری ادامه دارد.

خداوردی با بیان اینکه سرشماری ۱۴۰۵ با روش جدید " ثبتی‌مبنا " انجام می‌شود، افزود: در روش ثبتی مبنا، داده‌ها به صورت مستقیم از جمعیت، جمع‌آوری نمی‌شود بلکه این کار با استفاده از داده‌های اداری نگهداری شده در بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدماتی کشور انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اولین مرحله آزمایشی سرشماری در سال ۱۴۰۰ در محدوده منتخب استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان شمالی، خوزستان و همدان اجرا شد، افزود: امسال دومین مرحله از طرح آزمایشی سرشماری ثبتی مبنا در مناطق منتخب استان‌ها اجرا می‌شود که شهر قیدار در استان زنجان برای این منظور انتخاب شده است.
خداوردی گفت: فرایند اجرای این عملیات که از ابتدای دی ماه جاری آغاز شده است تا پایان همین ماه ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: سرشماری ثبتی مبنا با همکاری سازمان ثبت احوال، شرکت ملی پست، اداره امور اتباع وزات کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها و فرمانداری‌ها اجرا می‌شود.

خداوردی افزود: تعیین محدوده آماری شهر قیدار، بهنگام رسانی نقشه‌های بلوک آماری، انجام عملیات ژئوکدینگ و ساماندهی کدپستی، عملیات پلاک کوبی مناطق فاقد پلاک و تمرکز بر صدور سریع کارت ملی هوشمند برای متقاضیان، از مهمترین اقدامات پیش نیاز سرشماری ثبتی مبنا است که با همکاری و هماهنگ دستگاه‌های مرتبط در استان زنجان در دست اقدام است.

وی افزود: مراجعه به سامانه اعلام تغییر نشانی سازمان ثبت احوال کشور به آدرس https://ncr.ir/changeAddress و اعلام تغییر نشانی برای شهروندان شهر قیدار (یکایک اعضای خانوارها) اقدام تکمیلی این سرشماری آزمایشی است که باید از سوی ساکنان شهر قیدار انجام شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه تغییر نظام سرشماری سنتی ایران به شیوه سرشماری ثبتی‌مبنا از سال ۱۴۰۵ مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۹ است، افزود: تمام سرشماری‌های انجام شده در گذشته، با شیوه کلاسیک یا سنتی و با عملیات پیچیده و هزینه‌بر (مراجعه حضوری به خانوار و تکمیل اطلاعات پرسشنامه بر اساس اظهار پاسخگو) اجرا شده است و گرچه نتایج حاصل از سرشماری‌های سنتی بسیار باارزش است، اما با افزایش جمعیت کشور‌ها و افزایش روزافزون تقاضا‌های آماری کاربران و سیاستگذاران در خصوص اطلاعات آماری بیشتر و دقیق‌تر و در فواصل زمانی کمتر در چارچوب نظام‌های مدرن برنامه‌ریزی از یک سو و سنگین بودن و مشکلات اجرای آن‌ها از سوی دیگر کشور‌ها را بر آن داشته است تا به سمت روش‌های بهینه‌تر انجام سرشماری پیش بروند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.