خشکسالی ۳ ساله در مازندران

با توجه به کاهش بارندگی، امسال هم مانند ۲ سال قبل سالی خشک در انتظار مازندران است.

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که امسال مانند دو سال گذشته سال کم‌بارشی را در استان و کشور شاهد هستیم، گفت: در مازندران از ابتدای مهر تا کنون نسبت به دوره درازمدت حدود ۳۲ درصد کاهش بارندگی داشتیم و آبدهی رودخانه‌ها هم حدود ۵۲ درصد کاهش یافته که  طبق این آمار‌ها ارزیابی ما این است امسال هم یکی از سال‌های خشک محسوب می‌شود.

او با اشاره به قرار داشتن در سومین سال خشکسالی، افزود: در چهار دهه اخیر خشکسالی‌های ما عمدتا دو ساله بودند و مواردی از خشکسالی سه ساله هم داشتیم که اکنون نیز رقم خورده است.

یخکشی گفت:البته شرایط کنونی متفاوت از گذشته است و مدیریت خاص خودش را می‌طلبد که امیدواریم با کمک مردم و دستگاه‌های مرتبط بتوانیم به اهداف مد نظر برسیم.

او با اشاره به عقب بودن مازندران در بخش مهار آب‌های سطحی، افزود: منابع آب ما را عمدتا ریزش‌های جوی تشکیل می‌دهد که ۳۲ درصد در این بخش کاهش داریم.

یخکشی گفت: به مهار ۱۰ درصدی آب‌های سطحی تاکنون رسیده‌ایم که با احتساب ظرفیت ذخیره آب‌بندان‌ها به حدود ۱۷ درصد می‌رسد.

او با بیان اینکه برنامه ما رسیدن به مهار ۴۰ درصدی آب‌های سطحی است، افزود: طرح‌هایی مانند سد‌های گلورد و هراز در دست اجرا داریم که ظرفیت مهار آب در استان را به ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.