از سئول اصرار از واشنگتن انکار؛ مذاکرات بر سر مدیریت تسلیحات هسته‌ای

کره جنوبی تاکید کرد مذاکرات میان سئول و واشنگتن بر سر مدیریت مشترک تسلیحات هسته‌ای آمریکا همچنان ادامه دارد.

کره جنوبی اعلام کرد سئول و واشنگتن در حال گفتگو بر سر دخیل شدن کره جنوبی در مدیریت تسلیحات هسته‌ای آمریکا در مواجهه با تشدید تهدیدات کره شمالی هستند.

به گزارش آسوشیتد پرس، کره جنوبی این ادعا را پس از آن مطرح کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، هرگونه گفتگو میان این دو کشور درباره رزمایش‌های هسته‌ای مشترک را، تکذیب کرد. این اختلاف نظر زمانی پدیدار شد که کره جنوبی به دنبال افزایش بی‌سابقه آزمایش‌های موشکی کره شمالی و تشدید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در سال گذشته که باعث بروز آشفتگی امنیتی در میان مردم کره جنوبی شده بود، خواستار پایبندی بیشتر آمریکا به تعهدات امنیتی شد.

برخی کارشناسان معتقدند که احتمالاً بیانیه کره جنوبی درباره این موضوع، بیشتر مبتنی بر توافق بین رؤسای دفاعی دو کشور در ماه نوامبر در زمینه برگزاری سالانه رزمایش‌های شبیه سازی شده که معمولاً شبیه سازی رایانه‌ای می‌شوند و تقویت بیشتر تبادل اطلاعات، برنامه ریزی و اجرای مشترک است.

در ماه نوامبر، آن‌ها همچنین بر تعهد آمریکا به ارائه بازدارندگی گسترده تأکید کردند که اشاره‌ای به وعده‌های واشنگتن مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های کامل آمریکا، از جمله توانایی‌های هسته‌ای این کشور، برای حفاظت از متحدان، تأکید دارد.

یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی، در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، گفته بود: سئول و واشنگتن در تلاش برای برنامه‌ریزی و آموزش مشترک مربوط به دارایی‌های هسته‌ای آمریکا هستند و واشنگتن به این ایده پاسخ مثبت داده است. این درحالی است که بایدن در پاسخ به سؤال یک خبرنگار در کاخ سفید درباره این که آیا دو کشور در حال گفتگو برسر تمرین‌های هسته‌ای مشترک هستند، گفت: نه.

پس از آنکه اظهارات بایدن جنجال کوتاهی در کره جنوبی به راه انداخت، کیم یون هی، مشاور ارشد یون در امور مطبوعاتی، روز سه شنبه بیانیه‌ای صادر و در آن اظهارات قبلی یون را تأیید کرد.

کیم گفت: دو کشور در حال گفتگو برسر تبادل اطلاعات، برنامه ریزی مشترک و پس از آن اجرای مشترک برنامه‌ها در زمینه مدیریت دارایی‌های هسته‌ای آمریکا به منظور مقابله با تهدیدات هسته‌ای کره شمالی هستند.

شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد بایدن و یون تیم‌های خود را موظف کرده‌اند تا برای واکنشی هماهنگ مؤثر به طیف وسیعی از سناریوها، از جمله استفاده کره شمالی از تجهیزات هسته ای، برنامه‌ریزی کنند.

یک مقام ارشد دولت بایدن نیز اعلام کرد انتظار می‌رود آمریکا و کره جنوبی به زودی رزمایش‌های شبیه سازی شده را برگزار کنند تا برای پاسخ مشترک احتمالی به طیف وسیعی از سناریو‌ها از جمله استفاده کره شمالی از سلاح‌های هسته‌ای آمادگی داشته باشند. این مقام آمریکایی خواست نامش فاش نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۴ دی ۱۴۰۱
بنظر من به نفع هردو کره هست که ادغام بشن. البته هیچکدوم حاضر به این کار نیستن چون هرکدوم ریاست رو برای خودشون می خوان و درنهایت بهتره یکی با قدرت اون یکی رو مغلوب کنه و دو کره رو متحد کنه. خاک تو سرشون احمقا. اگر یکی بشن دبگه آمریکا نمیتونه مثل سگ و گربه بندازتشون به جون هم.
آخرین اخبار