افزایش دو هزار نفری آمار معلولان استان درسال جاری

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش دو هزار نفری آمار معلولان استان درسال جاری، گفت : باید فعالیت‌های پیشگیری از معلولیت‌ها بیش از پیش گسترش یابد.

فرحناز محمدی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه امروز (۱۴ دی) در حاشیه برگزاری نشست تخصصی طرح "بررسی شیوع و علل آسیب‌ها و اختلالات دائمی منجر به کم توانی (معلولیت‌ها) " که با حضور جمعی از پزشکان همکار در این طرح برگزار شد، با اشاره به وجود ۴۷ هزار معلول در استان گفت : متاسفانه آمار معلولان استان امسال دو هزار نفر بیشتر شده و از ۴۵ هزار نفر در سال گذشته به ۴۷ هزار نفر رسیده است.

وی افزایش آمار معلولان استان را نگران کننده خواند و با تاکید بر لزوم اجرای هرچه بیشتر برنامه‌های پیشگیری گفت: معلولیت‌ها یا مادرزادی است و یا اکتسابی که در هر دو مورد قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به پیگیری برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها در سازمان بهزیستی کشور گفت: تصور عموم این است که بهزیستی عمدتا در حوزه حمایت از معلولان فعالیت می‌کند، درحالیکه بخش مهمی از فعالیت‌های ما معطوف به حوزه پیشگیری است.

محمدی تصریح کرد: انجام غربالگری شنوایی و بینایی نوزادان و کودکان و انجام مشاوره‌های ژنتیک تنها بخشی از فعالیت‌های ما در حوزه پیشگیری است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر انجام چنین فعالیت‌هایی در حوزه پیشگیری نبود، قطعا آمار معلولیت‌ها افزایش چشمگیری می‌یافت.

محمدی با تاکید بر لزوم گسترش برنامه‌های پیشگیری از معلولیت، گفت: در حوزه معلولیت‌های مادرزادی باید مشاوره‌های ژنتیک گسترش یافته و این مشاوره‌ها باید به طور جد در خانواده‌های دارای معلول پیگیری شود.

وی افزود: در خصوص معلولیت‌های اکتسابی هم باید سایر نهاد‌ها پای کار آمده و در زمینه کاهش آمار تصادفات و حوادث کار ورود کنند.

وی خاطرنشان کرد: تنها در زمینه ضایعه نخاعی، موارد ما از ۶۸۰ نفر در سال گذشته به ۷۷۰ نفر در سال جاری رسیده که حقیقتا نگران کننده است و عمده این افراد از طریق تصادف و یا سقوط از ارتفاع حین کار دچار این ضایعه شده‌اند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.