سینا قربانی کارشناسارشد و تحلیلگر مسایل رسانه، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گفت: در بستر رسانه توییتر از تاریخ ۲۸ شهریور الی ۶ دی حدود ۳۵۰ هزار محتوای جعلی با موضوع اعتراضات مازندران منتشر شده است.
اوافزود: این پیمایش که مبتنی بر سامانههای هوش مصنوعی است نشان میدهد در مدت ۹۸ روز فقط در یک رسانه توییتر با کلید واژه اعتراضات مازندران و حوادث اخیر ۳۵۰ هزار محتوا که در دسته اخبار جعلی، گمراه کننده، تحریکآمیز و دستکاری شده قرار دارد از سوی اتاقهای عملیاتی دشمن منتشر شده است.
این تحلیلگر مسایل رسانه، با اشاره به چند مصادیق عملیاتهای ربات محور دروغپراکنی، گفت: در تاریخ ۱۵ آبان اکانتهای ربات محور توییتری با انتشار اخبار جعلی و گمراه کننده مدعی شدند، نیرویهای پلیس به یک مدرسه دخترانه در شهر نور گاز اشکآور پرتاب کردند و با بازنشر گسترده این دروغ به دنبال تحریک مخاطبان و آشوب بودند
سینا قربانی گفت: در عملیات دروغپراکنی دیگری با همراهی صفحات معروف از جمله العربیه در تاریخ ۵ آبان به دروغ با نقل از استاندار مازندران سید محمود حسینیپور نوشتند: " ۲ بسیجی در روزهای اخیر به دلیل فحاشی مردم خودکشی کردند"
اواضافه کرد:کشته سازی جعلی و برجسته کردن آن یکی از راهبردهای قطعی در عملیاتهای رسانهای اخیر بود که اتاقهای عملیات روانی دشمن در بستر تمامی رسانههای اجتماعی و ماهوارهای از آن استفاده کردند و در همین رابطه در پنجم آبان ماه اکانتهای توییتری با انتشار گسترده دروغی دیگر مدعی شدند "در شهرهای بابل، آمل و نور مردم دستگیر و سپس کشته میشوند".
این تحلیلگر رسانه هدف عملیاتهای رباتمحور در توییتر را تحریک مردم و ایجاد خشونت و اختلال در سیستم محاسباتی مغز مخاطبین، عنوان کرد و گفت: در چنین شرایطی اتاقهای عملیاتی با انتشار گسترده اخبار جعلی به دنبال شکل دهی به ادراکات مخاطبان و در نهایت کنترل رفتار بر اساس منافع خود هستند.
این کارشناسارشد رسانه با بیان اینکه هر کسی قائدتا حق دارد هر اظهارنظری داشته باشد، ولی هر اظهارنظری سند قابل استناد نیست، اظهار کرد:منطق، عقل و دانش رسانهای در عصر فعلی حکم میکند که هر اظهارنظری را کاربران با دیده تردید بنگرند و از خود بپرسند واقعا؟
قربانی ادامه داد: داستان ساختگی، غیرواقعی، بدون منبع یا با منبع جعلی در علم رسانه خبر جعلی یا فیک نیوز نام دارد، اما خبر جعلی محدود به اخبار دروغین نیست و پروپاگاندا، اطلاعات گمراه کننده عامدانه یا غیرعامدانه هم در فهرست اخبار جعلی قرار میگیرند که در جنگ ترکیبی اخیر نیز به طور گسترده اتاقهای عملیاتی تلاش کردند تا با استفاده از این تاکتیکهای رسانهای سیستم محاسباتی مغز مخاطبان ایرانی را دچار اختلال کنند تا در نهایت بتوانند به اهداف خود که ایجاد جنگ داخلی، ایجاد دوقطبی، افزایش تنش اجتماعی، ضربه به ارزشها و تجزیه ایران بود دست پیدا کنند.
این تحلیل گر رسانه اضافه کرد: هوشیاری مردم ایران و تلاش بی وقفه دستگاههای مسئول سبب شد تا فتنه اخیر خنثی گردد، ولی در عینحال به طور جدی دولت نیازمند بازنگری و بازسازی در حوزه حکمرانی فرهنگی، رسانهای، توانمند کردن مردم و مسئولین به مهارت سوادرسانهای، کادرسازی در حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، اقناعسازی جامعه و اجرای طرحهای زودبازده تحولآفرین در حوزه اقتصادی، معیشتی مردم است.
ممنون از شما که به چنین سوژه جذابی پرداختید