۱۵۰۰ تن زیتون امسال در استان کرمانشاه تولید شد این در حالی است که میزان تولید در سال‌های گذشته ۳ هزار تن بوده که به علت خشکسالی و کاهش نزولات جوی تولیدات کاهش یافته است.

زندیان کارشناس صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : در حال حاضر ۲۷۰ واحد فرآوری صنایع تبدیلی و غذایی با ظرفیت ۲۱۷ میلیون تن در استان فعال است.

وی گفت: هم اکنون دو واحد فرآوری و استحصال روغن زیتون در استان به صورت صنعتی فعالیت می‌کند و بیش از ۱۰ واحد فرآوری زیتون در حوزه مشاغل خانگی با ظرفیت ۵۰۰ تن فعال است.

وی افزود: زیتون دو گونه روغنی و کنسروی دارد. دیره، کنسروالیا، مانزانیلا، زرد و بنفش از ارقام زیتون بومی استان است.

زندیان گفت: از سال ۷۲ ژنوتیپ‌های زیتون را وارد روستای هیروی شهرستان پاوه کرده است.

فصل برداشت زیتون نیمه دوم شهریور آغاز و در آذرماه پایان می‌یابد و دراین مدت باغداران محصول خود را به واحد‌های فناوری و روغن کشی تحویل می‌دهند.

بخشی از زیتون برداشت شده باغداران راهی واحد روغن گیری در شهرستان دالاهو میشود.

این واحد از سال ۹۹ راه اندازی شده است.

سطح زیر کشت زیتون در استان کرمانشاه هزار هکتار است که قرار است در سال‌های آینده به پنج هزار هکتار برسد.

مسئولان جهاد کشاورزی استان می‌گوید: در صورت تمایل مالکین دو واحد راکد فرآوری زیتون را که بیش از ۱۰ سال تعطیل شده، با تزریق تسهیلات به چرخه تولید باز می‌گرداند.

باغات زیتون در شهرستان‌های دالاهو، قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب، کرمانشاه، جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی است که دالاهو بهترین بیشترین سطح زیر کشت را دارد.

۹۰  درصد زیتون استان کنسروی و مابقی روغنی است.

برای اجرای طرح‌های فرآوری و صنایع تبدیلی ایجاد اشتغال برای جوانان می‌تواند این محصول اقتصادی را فرصتی مناسب برای رونق این محصول اقتصادی است .

استان کرمانشاه با دارا بودن درختان زیتون باقدمت بیش از هزار سال جزء خاستگاه‌های زیتون کشور به شمار می‌رود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.