کشاورزان به توصیه‌های هواشناسی توجه کنند

توصیه‌های اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری به بهره برداران بخش کشاورزی را ببینید.

توصیه‌های اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری به بهره برداران بخش کشاورزی را در این بسته خبری ببینید:


بیشتر بخوانید


۱- عدم انجام هرگونه عملیات زراعی با توجه به سرمای هوا، بارندگی و نامساعد بودن وضعیت زمین.
۲- استفاده از ضدیخ در رادیاتور ماشین‌های کشاورزی با توجه به برودت هوا.
۳- پاک سازی و کنترل جوی‌ها وکانال‌های انتقال آب مزارع جهت هدایت مناسب آب و جلوگیری از ایجاد خسارت با توجه به رخداد بارندگی نسبتاً شدید طی ۴۸ ساعت آینده (به ویژه در نواحی جنوبی).
۴- تنظیم دما، رطوبت، نور و تهویه (اکسیژن و CO۲) گلخانه‌ها و سالن‏ های پرورش قارچ و انبار‌های نگهداری سیب‏زمینی با توجه به ماندگاری هوای سرد و ابرناکی هوا.
۵- تامین و ذخیره سوخت کافی جهت گرمایش گلخانه ها، بستن دریچه‌ها و منافذ پوشش گلخانه و دوپوش کردن جداره پائینی گلخانه‌ها جهت جلوگیری از نفوذ سرما و مقاوم سازی پوشش و سازه گلخانه‌ها با توجه به بارش باران و برف نسبتاً سنگین طی چند روز آینده.
۶- پوشاندن تنه نهال‌ها و درختان جوان توسط پوشش‌های مناسب و در دسترس، جهت حفاظت از سرمازدگی و آسیب جوندگان با توجه به برودت هوا و بارش برف.
۷- تسریع در رنگ آمیزی تنه درختان با رنگ سفید در مناطق سردسیر و برف گیر جهت جلوگیری از آسیب آفتاب سوختگی و سرمازدگی با توجه به وجود پوشش برف در منطقه و بارش برف طی روز‌های آینده.
۸- عدم انجام عملیات کشاورزی هرس، سم پاشی و محلول پاشی با توجه به سرمای هوا و بارندگی.
۹ – پاک سازی و لایروبی کانال‌های انتقال آب باغات و ایجاد چالگود در اطراف درختان جهت نگهداری و هدایت مناسب آب با توجه به رخداد بارندگی موثر طی ۴۸ ساعت آینده (به ویژه در مناطق جنوبی).
۱۰- تنظیم دما، رطوبت و تهویه دامداری‌ها و مرغداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما.
۱۱- استفاده از خوراک‌های پرانرژی و گرمازا برای تغذیه دام و طیور با توجه به سرمای هوا.
۱۲- اسکان دام‏های سبک و سنگین در اماکن گرم وخشک جهت حفاظت از دام و جلوگیری از شیوع بیماری ها‏.
۱۳- خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات یا توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها و جلوگیری از چرای دام با توجه به بارش باران و برف و احتمال رعد و برق و کولاک برف طی ۴۸ ساعت آینده (به ویژه در مناطق جنوبی و غربی استان).
۱۴- حفاظت از کندو‌های زنبور عسل در برابر سرما و سوزباد و بارندگی با استفاده از پوشش‌ها و عایق‌های مناسب و بستن دریچه‌های پرواز.
۱۵- انجام تغذیه مصنوعی زنبور‌های عسل.
۱۶- خودداری از جابجایی کندو‌ها و قاب‌های داخلی آن با توجه به سرمای هوا و احتمال تلف شدن زنبور‌ها در صورت جابجایی و پراکنده شدن.
۱۷- تنظیم (کاهش) جیره غذایی ماهی‌ها با توجه به سرمای هوا و بارندگی.
۱۸- شکستن یخ سطح آب استخر‌ها جهت انجام تهویه مناسب.
۱۹- تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخر‌ها با توجه به بارندگی نسبتاً شدید طی ۴۸ ساعت آینده (به ویژه در مناطق جنوبی و غربی).
۲۰- جلوگیری از ورود روان آب‌های گل آلود به حوضچه‌های پرورش ماهی با توجه به احتمال سیلابی شدن رودخانه ها.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار