در ادامه مباحث دهه مقاومت به سراغ دو تن از یاران نزدیک حاج قاسم رفتیم تا از او برایمان بیشتر بگویند.

سردار مطهری فرمانده لشکرپیشکسوتان شهیدحاج قاسم سلیمانی ،گفت: مردم وکمک کردن به آن‌ها برای شهید حاج قاسم سلیمانی اهمیت ویژه‌ای داشت اودر دفاع مقدس با ارتش حزب بعث عراق مقابله کرد و به مردم پنج استان که هم مرز با کشور عراق بودند کمک کرد .

او افزود: حاج قاسم حضور اولیه اش در جنگ با فرماندهی گردان پیاده بود و درپایان سال ۱۳۶۰فرمانده تیپ شد ، سال ۱۳۶۱فرماندهی لشکر۴۱ثارالله را در جنگ بر عهد داشت که زحمات زیادی کشید ودر۲۶ عملیات بزرگ هم فرماندهی کرد از جمله عملیات‌های طریق القدس، فتح المبین، بیت‌المقدس، رمضان، خیبر، بدر، والفجر ۸، کربلای ۴ و ۵ که کار سختی فرماندهی با وی بود.

سردار مطهری بیان کرد:  در سال ۱۳۶۷که صدام می‌خواست مجددخرمشهر را تصرف کند ناجی خرمشهر شد و نگذاشت ارتش عراق خرمشهر را مجدداً تصرف و اشغال کند ولشکر۴۱ثارالله رابرای حفظ خرمشهرهزینه کرد.

وی افزود: در ناامنی‌های جنوب شرق در سال ۱۳۷۱ درفرماندهی قرارگاه منطقه‌ای قدس به کمک مردم استان سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان، جنوب استان خراسان، شرق استان هرمزگان، رفت و امنیت و آرامش برای آورد و درد و رنج ونا امنی را از مردم دور کرد، او به معیشت مردم توجه می‌کرد ۳۰۰حلقه چاه کشاورزی رادر جنوب استان کرمان حفر کرد و هر حلقه چاه عمیق به ۱۲ خانواده محروم تعلق گرفت.

سردار مطهری عنوان کرد: درجبهه مقاومت در کشور‌های سوریه و عراق که در آستانه سقوط بودند او با مشاوره و فرماندهی باعث نجات این کشور‌ها شد و الگوی بسیج ایران را در آن کشور پیاده کرد تا ازکشورخود دفاع کنند؛ برای تامین امنیت نگاه او همه‌ مردم آن کشور‌ها بود چه مسیحی، چه مسلمان، چه شیعه و چه سنی توجه داشت وفرق قائل نبود.

وی تصریح کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی باعث شد دولت داعشی که به دنبال تصرف ایران بود در کشور‌های عراق و سوریه ناکام بماند و نابود شود وکشورایران را از شراین گروه تروریستی -آمریکایی حفظ کند.

مطهری

فرمانده لشکرپیشکسوتان سپهبدشهیدحاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: به خانواده شهدا توجه ویژه‌ای داشت حاج قاسم برای زیارت والدین شهدا و فرزندان شهدا برنامه همیشگی داشت و به زیارت و ملاقات آن‌ها می‌رفت، خاطر‌ه هایی که از ایشان در این مورد در ذهنم هست اینکه در روز تودیع در سال ۱۳۷۶ از لشکر ۴۱ ثارالله وقتی صحبت از خداحافظی در مراسم رسید به فرمانده وقت سپاه گفت مرا از زیارتگاه‌های خودم در کرمان دور می‌کنی منظور ایشان خانواده معظم شهدا بود.

مطهری گفت: همچنین در تشییع جنازه همرزمان خودش شرکت می‌کرد درتشیع سردار شهید محمدعلی الله وردی در سیرجان و پاریز شرکت کرده و در دفن شهید خودش کمک کرد و زیارت عاشورا خواند ودر دفن شهید محمد جمالی شهید مدافعان حرم هم باز خودش وارد قبر شد ودر دفنش کمک کرد.

وی ادامه داد: در خدمت رسانی به مردم همیشه پای کار بود در زلزله ۵ دی سال ۱۳۸۲ برای خدمت رسانی وکمک به مردم به بم آمد و حضور او درد و رنج مردم را کمتر کرد در فرودگاه به همراه دوستش سردار احمد کاظمی حضور یافتند و برای انتقال مجروحین برای درمان به استان‌های دیگر نقش آفرینی کرد و در رساندن کمک‌های مردمی و تخلیه هواپیما درفرودگاه بسیار زحمت کشید او در سیل سال ۱۳۹۸در خوزستان بلافاصله حضور یافت و حشد الشعبی وجوانان عراقی رابرای کمک به سیل زدگان به خوزستان آورد.

نگرانی از مساله حق الناس در جاده !

سردار مطهری بیان کرد: او موضوع امر به معروف و نهی از منکر را امری مهم می‌دانستند در این موردخاطره‌ای ذکر کنم اینکه در مسیر بافت به کرمان که دادستان محترم کرمان همراه حاج قاسم بودند در پیچ‌ها در چند نقطه نور بالای خودرو باعث اذیت و آزار راننده جلو شده بود که حاج قاسم گفته بود این حق الناس است باید او را پیدا کنید و حلالیت بطلبید.

فرمانده لشکرپیشکسوتان سپهبدشهیدحاج قاسم سلیمانی گفت:شهید حاج قاسم سلیمانی فردی ساده زیست بودند ایشان درفرماندهی قرارگاه قدس در سال‌های ۷۱ تا ۷۳ که فرمانده قرارگاه منطقه‌ای قدس و لشکر ۴۱ ثارالله بود ،در کنار دفتر فرماندهی یک اتاق برای استراحت داشت و آنجا استراحت می‌کرد و به هتل نمی‌رفت و در تردد زاهدان تا کرمان که۵۰۰کیلومتر فاصله بودبا خودرو رفت و آمد می‌کرد و از پرواز استفاده نمی‌کرد و در جمع رزمندگان حضور می‌یافت و احوالپرسی می‌کرد حاج قاسم در مکتب دفاع مقدس پرورش یافت و صاحب مکتب شهید شد.

حاجی

رزمنده دیگری که رفاقت دیرینه با حاج قاسم دارد، سردار عبدالحسین رحیمی، جانشین ستاد بازسازی عتبات و همرزم شهید سلیمانی است.

او اینگونه بیان می کند: آشنایی من با «حاج قاسم» به سال ۱۳۶۰ بر می‌گردد، آن زمان اولین گردان به صورت منظم از استان کرمان برای دفاع از میهن به خوزستان اعزام شده بود که من جانشین گردان بودم و در عملیات کرخه آماده اجرای عملیات شدیم، آن زمان، «سردار سلیمانی» در پادگان قدس به عنوان یک مربی زُبده، مشغول انجام وظیفه بود و نیرو‌های بسیجی، پاسدار و دیگر کسانی که به جبهه اعزام می‌شدند، را آموزش می‌داد.

سردار رحیمی بیان کرد: «حاج قاسم» همیشه اذعان داشت هرچه داریم از دفاع مقدس است و آموخته‌های ما در بحث جبهه مقاومت، ذخائری بودند که به قول حضرت امام (ره) سبب شد تا انقلاب و مقاومت را از ایران به جا‌های دیگر صادر کنیم.

جانشین ستاد بازسازی عتبات و همرزم شهید سلیمانی با اشاره به اینکه چیز کمی نیست که فرهنگ اسلام ناب محمدی و فرهنگ شیعه را بتوان صادر کرد، گفت: فرهنگ عاشورا را نیز ما به طور کامل در دفاع مقدس پیاده کردیم و همین الگوگیری از فرهنگ عاشورا باعث شد در مقاومت، شیعیان لبنان به خوبی آن را ارائه دهند.

رحیمی

سردار رحیمی با بیان اینکه «حاج قاسم» نشان داد با فرهنگ عاشورا می‌توان جبهه کفر و یزدیان را نابود کرد، افزود: امروز همه معترفند که فرهنگ مقاومت، همان فرهنگ عاشوراست و این فرهنگ توانسته با وجود خود که بر گرفته از اسلام ناب محمدی است، مقاومت را پیروز گرداند.

وی به تلاش‌های «حاج قاسم» برای براندازی دشمنان در لبنان، سوریه و عراق اشاره کرد و بیان داشت: با وجودی که دشمنان خبیث ما مثل داعش می‌خواستند فرهنگ معاویه، یزید و نفاق را پیاده کنند به لطف خداوند و هوشیاری جهان اسلام، به ویژه «حاج قاسم» (که از همان ابتدا آن‌ها را شناخت و خارج از مرز‌های ما با آن‌ها درگیر شد) ریشه آن‌ها کنده شد.

سردار رحیمی تصریح کرد: علی رغم اینکه آن زمان خیلی‌ها موافق سیره و مشی «حاج قاسم» نبودند و مطرح می‌کردند که چرا ما باید به سوریه برویم، اما امروز عیان شد که اگر ما نمی‌رفتیم، دشمن داخل خانه ما می‌آمد.

حاج قاسم اهل عقب نشینی نبود!

وی به تاکتیک‌های جنگی اشاره کرد و گفت: ما در جنگ یک تاکتیک داریم، بدین ترتیب که وقتی ما خط مقدم داریم و عراق نیز خط مقدم دارد، ما بخاطر اینکه خط مقدممان زود آسیب نبیند، جلوتر نیرو می‌فرستیم به نام سنگر کمین، یعنی جلوتر از خط مقدم نیرو‌هایی که هم دشمن را زیرنظر بگیرند و هم اگر خطری شد، ما را خبر کنند.

این همرزم شهید سلیمانی گفت: «حاج قاسم» این کار را با هوشیاری انجام داد، یعنی سنگر کمین ما را از ایران فراتر از کشور خودمان به عراق، سوریه و لبنان برد و آنجا با دشمن روبه رو شد و همان جا توانست دشمن را زمین گیر کند؛ چون نیت «حاج قاسم» خدایی بود، خداوند نیز کمکش می‌کرد.

این یادگار ۸ سال دفاع مقدس بیان کرد: «حاج قاسم» طی حدود ۴۰ سالی که به نظام خدمت کرد با تمام وجود کار کرد و از ویژگی هایش این بود همیشه در صحنه بود،  آن زمان تاریخ جنگ‌های پیغمبر و حضرت علی (ع) را می‌خواند و بر اساس فرهنگ پیامبر، ائمه اطهار و فرهنگ عاشورا عمل می‌کرد.

وی افزود: این مرد بزرگ، مانند امام حسین که خود وسط میدان جنگ بود، از این فرهنگ الگوبرداری می‌کرد و عملیات که می‌شد، خودش را به خط مقدم می‌رساند، همراه و همگام با نیرو‌ها جلو می‌رفت، منطقه را از نزدیک می‌دید و عملیات را هدایت می‌کرد.

سردار رحیمی با اعلام اینکه همه این‌ها برگرفته از فرهنگ عاشورا و در کنارش هدایت امام بود، تصریح کرد: حضرت امام (ره) در همه عملیات‌ها پیام می‌داد و «حاج قاسم» این پیام را برای فرماندهان و نیرو‌ها می‌خواند و می‌گفت باید با توجه به حساسیت رهبری با تمام وجود مقاومت کنید.

حس مسئولیت پذیری «حاج قاسم» در عملیات ها

وی به بیان خاطره‌ای از عملیات بیت المقدس پرداخت و بیان کرد: در عملیات بیت المقدس، ما که جلو رفتیم، تقریباً حالت محاصره بود، از دو طرف ما را می‌زدند، اینقدر وضع بحرانی بود، که قرار گاه دستور عقب نشینی داد، این در حالی بود که نیرو‌ها از کارون عبور کرده بودند و ما باید این دو لشکر را نگه می‌داشتیم که آن‌ها از کارون عبور کنند تا به اهدافشان برسند.

سردار رحیمی گفت: «حاج قاسم» هرگز به عقب بر نگشت، بلکه به قرارگاه گفت من اینجا می‌ایستم، شما نیرو‌های دیگری بفرستید تا بتوانیم این‌ها را بیشتر نگه داریم تا نیرو‌ها از عقب بالا بیایند و این احساس مسئولیت پذیری حاج قاسم را نشان می‌داد؛ این مرد بزرگ، سعی می‌کرد کار‌ها را به بهترین نحو ممکن انجام دهد و اینجاست که خدا هم کار‌های انسان را می‌بیند. خدا می‌خواست که «حاج قاسم» و لشکرش شناخته شوند.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان بیان کرد: دیدید با وجود کار‌های زیادی که «حاج قاسم» و لشکر ۴۱ ثارالله انجام دادند، اما بین مردم شناخته شده نبودند و در حقیقت، «حاج قاسم» نمی‌خواست خودش یا لشکرش جایی مطرح شود؛ اما خداوند می‌خواست تا طی سال‌های اخیر شناخته شوند و اینگونه نیز شد.

 سردار رحیمی به مقایسه رفتار‌ها و کردار‌های «حاج قاسم» و ائمه معصومین به ویژه حضرت علی (ع) پرداخت و افزود: همانند برخورد حضرت علی (ع) با یتیمان، یتیم نوازی می‌کرد، خصوصا فرزندان و خانواده‌های شهدا را بسیار تکریم می‌کرد، تلاش می‌کرد در گرفتاری‌ها و مشکلات، همیشه همراه مردم باشد و همیشه برای رفع آن‌ها پیگیری می‌کرد و همین پیگیری‌ها سبب محبوبیتش می‌شد.

گفتگوها از صدیقه حاتمی

برچسب ها: حاج قاسم ، رزمندگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار