عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در بخش کشاورزی هم تغییر کاربری و هم خرد شدن اراضی را داریم و نباید کاربری زمین زمان خرد شدن به مسائل غیر کشاورزی تبدیل شود.

 منصورعلی زارعی عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در برنامه رادیویی به سوالات زیر پاسخ داد.

  مجلس و کمیسیون کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از خرد شدن اراضی و تغییر کاربری غیر استانداردشان چه اقداماتی را انجام دادند؟

زارعی: در بحث کشاورزی ما هم تغییر کاربری و هم خرد شدن اراضی داریم. متاسفانه مسائل اساسی در این حوزه وجود دارد و این کار یک دستگاه نیست که بتواند از خرد شدن اراضی جلوگیری کند. فردی که دو هکتار زمین دارد این بین وراث توزیع می‌شود در واقع نمی‌توانیم کاری کنیم، ولی آن چیزی که مهم است تغییر کاربری است. ما نباید اجازه دهیم حتی زمان خرد شدن هم کاربری زمین به مسائل غیر کشاورزی تبدیل شود. این دیگر وظیفه دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های مربوطه است که جلوی تغییر کاربری را بگیرند.

الان در بحث کشت‌های گلخانه‌ای و ...  باید میزان بهره وری در هزار متر زمین به اندازه ۲ هکتار زمین باشد یک چیز روشنی است فقط نمی‌توانیم. خرد شدن اراضی آن چیزی که به عنوان کاربری اراضی است که در این سال‌های متمادی به آن توجه نشده و شاید هزاران هکتار ما از حوزه کشاورزی خارج شد. این موضوع مهمی است که البته دولت و مجلس باید با همدیگر تصمیم بگیرند و در این حوزه برای اجرای قانون به صورت جدی با یکدیگر مذاکره کنند تا به یک نتیجه‌ای برسند.

ولی این که ما بگوییم از فردا به کشاورز سند ندهیم هم درست نیست هویت کشاورز زمینش است . الان کشاورزان نگرانند در جامعه ما علی رقم این که بیشترین تلاش را انجام می‌دهند، مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند.

این بحث صیانت از کشاورزان که به هر حال محور معیشت مردم بخش کشاورزی است بخش مهمی است که یکی از آن‌ها بحث صیانت از اراضی کشاورزی است حالا در قوانین بالادستی هم مثل قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و بحث سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری هم اشاره به این ماجرا شده است . ظاهرا اخیرا جلسه‌ای کمیسیون اصل نود با جهاد کشاورزی و معاونین این وزارتخانه داشتند بفرمایید چه تصمیماتی برای اصلاح این سیاست‌ها گرفته شده است؟

زارعی: من این طرح را نمی‌دانم فکر می‌کنم هنوز به تصمیم نهایی منتهی نشده است. طی این سال‌های متمادی خیلی اراضی منابع طبیعی تبدیل به اراضی کشاورزی  شدند . آن‌هایی که با رانت خودشان در جنگل ویلا ساختند آن‌ها حسابشان جداست باید با متخلف برخورد جدی کرد، ولی یک کشاورزی که در  زمینی که کنار روستایش بوده ۵۰ سال است کشاورزی می‌کند و نان زن و بچه اش را می‌دهد الان بگوییم این زمین منابع ملی است چیکار باید بکند؟

یک فردی که تخلف کرده و از یک جای دیگر آمده یک زمینی را گرفته و آنجا از کاربری مسکونی استفاده کرد ه با این‌ها باید برخورد قوی بشود، ولی یک کشاورزی که از ۵۰ سال پیش تا الان ۵ هزار متر زمین دارد نسل به نسل کشت می‌کند، ما بگوییم براساس نقشه‌های ۱۳۴۲ این زمین‌ها جنگل بوده الان باید تحویل بدهد به منابع طبیعی، چگونه می‌شود این  کار را انجام داد اصلا امکان ندارد الان باید جدا شود به طور جدی پیگیری شود که این زمین کشاورزی است و باید سند بگذاریم و یا کشاورزی نیست. باید کسی را که ۵۰ سال است زمینی را دارد و کشت می‌کند را به رسمیت شمرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار