بخشدار پیرسهراب از توابع چابهار گفت: ۱۱۱ روستای بخش پیرسهراب چابهار در تهدید جدی گرگرو‌ها (فرسایش خندقی خاک) هستند.

"عبدالصمد پناد  گفت: اگر جلوی آن با انجام ساخت سازه‌های آبخیزداری گرفته نشود این گرگرو‌ها به عنوان بزرگترین آبکند خندقی کشور روند توسعه و زیست مردم بخش پیرسهراب و سایر مناطق چابهار و دشتیاری را با مشکل جدی مواجه می‌کنند و سبب تخریب هزاران هکتار خاک و مهاجرت گسترده مردم می‌شوند.

"عبدالصمد پناد" افزود: پروژه مهار گرگرو‌های عورکی در سال ۱۳۹۹ با قرارداد اولیه ۱۰۳ میلیارد تومان عملیات اجرایی آن آغاز شده است و تاکنون ۶۰ میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت شده است.

وی افزود: از مجموع ۹ هزار و ۶۰۰ متر طول سازه آبخیزداری هم اینک چهار هزار و ۹۰۰ متر تکمیل شده و از کیلومتر پنج تا ۶ انجام نشده است و بعد از آن تا انتهای خط در حال انجام است و حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: براساس آمار‌ها میزان فرسایش آبکندی در منطقه دشتیاری و چابهار و پیرسهراب معادل سالانه ۱۰۰ تن در هکتار است و از متوسط قاره آسیا بسیار بیشتر است.

بخشدار پیرسهراب چابهار با اشاره به اینکه سیل‌بند مهار گرگروک‌ها در منطقه عورکی چابهار قرار بود تا پایان مهرماه امسال تکمیل و بهره برداری شود، ولی متاسفانه همچنان نیمه کاره و چشم انتظار تخصیص اعتبار است.

وی افزود: مهار گرگروک‌ها و محل فرسایش خندقی خاک در عورکی به حدی بالا است که کم کم خانه‌های مردم و زمین‌های کشاورزی را نابود می‌کند.

۱۱۱ روستای بخش پیرسهراب چابهار در تهدید جدی "گرگروها" هستند

وی با اشاره به اینکه تخریب زمین‌های کشاورزی و هدر رفت آب با وجود فرسایش خندقی حتمی است و عدم مهار گروگرک‌ها عامل تخریب روستا‌ها و مهاجرت اهالی به حاشیه شهرچابهار است ادامه داد: فرسایش خندقی یکی از مهمترین چالش‌های طبیعی در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری است که سالانه میلون‌ها تن خاک بر اثر این پدیده مخرب دچار فرسایش می‌شوند.

وی تصریح کرد: محدودیت‌های اعتباری مهمترین عامل در عدم بهره‌برداری به موقع از پروژه گرگرو منطقه عورکی است و اگر این اقدام به موقع به سرانجام نرسد تهدید جدی برای سکونتگاه‌ها و اراضی کشاورزی است.

وی بیان کرد: فرسایش خندقی خاک یا به زبان بلوچی گرگرو‌ها یا گرگروک با پیشروی بی‌سابقه و ایجاد شکاف در اراضی کشاورزی و شسته شدن خاک براثر بارندگی‌های چند سال اخیر رفته رفته بلای جان کشاورزان و خانه‌های روستایی محدوده سواحل مکران شده و تا چند سال بعد زمینی برای کشاورزی و یا سکونت روستاییان باقی نخواهد ماند.

وی افزود: زمان آغاز این تیپ فرسایش خاک در منطقه نامشخص و بخشی از فرآیند‌های طبیعی زمین هست، در دهه‌های اخیر به علت دخالت در طبیعیت و عدم مدیریت آب و خاک بر شدت و سرعت آن افزوده شده است.

بخشدار پیرسهراب چابهار گفت: یکی از اقدامات مناسب برای مهار گرگرو‌ها اجرای پروژه سیل بند عورکی است و با عنوان پروژه اجرایی عملیات خاکی تراکمی و سنگ و ملات در حوزه کاجو گرگرو توسط شرکت آرشین کوه از تیرماه سال ۱۳۹۹ در حال اجراست.

پناد ادامه داد: طول این سازه ۹ هزار و ۶۰۰ متر و حداقل ارتفاع سازه آن یک متر و ۶۵ سانتی متر و حداکثر ارتفاع ۶ متر و ۲۵ سانتی متر، عرض تاج چهار متر پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون حجم خاکبرداری انجام شده ۴۲۰ هزار مترمکعب، حجم خاکریزی ۷۵۰ هزار مترمکعب، عملیات تسطیح و رگلاژ ۳۱۴ هزار مترمکعب و اجرای بستر تقویتی ۷۹ هزار و ۵۰۰ مترمکعب انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار