الکترونیکی شدن خدمات در ارگان ها و دستگاه های مختلف کشور یکی از آن موضوعاتی است که در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته و هر دستگاهی سعی می کند سهم خود را برای این کار افزایش دهد تا بتواند روز به روز درصد بیشتری از خدمات خود را به صورت آنلاین و الکترونیک به مردم ارائه کند تا دیگر لازم نباشد شهروندان وقت خود را برای حضور در سازمان ها و دستگاه ها بگذارند و تنها با یک سیستم و یا تلفن همراه به راحتی کارشان را انجام دهند؛ یکی از این ارگان ها، شهرداری تهران است که قصد دارد با الکترونیکی کردن خدماتش به پایتخت نشینان طرحی تحت عنوان «شهرداری غیرحضوری» را رقم بزند و به نوعی به آن پر و بال بدهد؛ شهرداری یکی از نزدیکترین نهادها جهت ارائه خدمات عمومی به مردم است که با توسعه این خدمات شهروندان از شهرداری انتظار دارند که دسترسی به کلیه خدمات شهرداری به صورت ساده و بدون محدودیتهای درون سازمانی و مکانی باشد.
این الکترونیکی کردن خدمات، از حضور فیزیکی هرچه بیشتر شهروندان می کاهد و خدمات مناسبتری هم به شهروندان ارائه می شود البته این اقدام نیز جلوی امضاهای طلایی و رانتها را می گیرد که مدیریت شهری در دوره ششم با جدیت به دنبال هوشمندسازی فرایندها و متعاقب آن شفافیت است و اتصال به درگاه ملی صدور مجوزها گام مهمی در این راستا خواهد بود؛ همچنین پوستن به درگاه ملی صدور مجوزها تکلیف قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی است که سبب شفافیت هر چه بیشتر میشود.
سامانه ۳۰۷۰ در سازمان تامین اجتماعی یکی از آن تجربه های موفقی بود که با راهاندازی این سامانه ۶۰ میلیون از مراجعات مردمی به سازمان تامین اجتماعی کاسته شد و به نظر می رسد شهرداری تهران هم چنین اقدامی را در پایتخت باید تا حد ممکن عینیت ببخشد؛ طبق پیگیری های اخیر متوجه شدیم که اکنون در شهرداری بیش از ۲۲ مجوز وجود دارد که مدیریت شهری در تلاش است بسترهای الکترونیکی شدن صدور این مجوزها و در اختیار قرار گرفتن برای شهروندان به صورت غیرحضوری را فراهم کند که تاکنون نزدیک هشت مجوز به صورت الکترونیکی ارایه میشود و امیدواریم این ۲۲ مجوز به درگاه ملی صدور مجوزها متصل شوند.
احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در ارتباط با تحقق شهرداری غیرحضوری در پایتخت در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد که هدف از این طرح این است که مردم تمامی کارهای خودشان را به صورت صفر تا صد به صورت الکترونیکی انجام دهند؛ شهرداری غیرحضوری یعنی شهرداری که در آن مشارکت مردم دخیل باشد و مراحل کارهای خود را به صورت فردی خودشان انجام دهند یعنی به یک واسطه نیاز نداشته باشند.
وی بیان کرد دولت تکالیف فانونی دارد که سامانه ملی مجوزات را داشته باشیم؛ یعنی خدماتی همچون اخذ جواز، پروانه ساختمانی و... به صورت الکترونیکی انجام شود البته اینکه تمام خدمات بخواهد غیرحضوری شود قطعا زمان بر است یعنی پروژه نیست و یک پروسه است . سرفصل مهم برنامه چهارم قرار گرفته همچنین قصد داریم شهرداری غیرحضوری را برند دوره ششم کنیم اما انتظاری که ما از وزارت اقتصاد و امور دارایی داریم این است که در این زمینه با مدیریت شهری تقسیم کار کنند و البته از ظرفیتهای موجود نظیر شورای عالی استانها و مجمع کلانشهرها برای تسری هر چه بیشتر این موضوع استفاده کند.
در ادامه رییس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی هم اعلام کرده که اگر شهرداری تهران در این زمینه تعجیل کند و به درگاه ملی صدور مجوز ها متصل شود و ۲۲ مجوز خود را به این درگاه وصل کنند الگویی برای تمامی شهر ها (۱۲۰۰ شهر) خواهد شد و این کار بزرگی است و نکته حایز اهمیت در این زمینه این است که آنچه در عمل اتفاق میافتد با آنچه قرار است بارگزاری شود کاملا منطبق باشد یعنی مدارکی اضافه بر آنچه که در سامانه بارگزاری میشود از شهروندان خواسته نشود.
شهرداری غیرحضوری محاسنی دارد که می توان به کاهش ترافیک ناشی از رفت و آمد ها به شهرداری های مناطق و مجموعه های تابعه، کاهش آلودگی هوا، کاهش محسوس فساد ناشی از رانت، حذف امضاهای طلایی، سر در گم نشدن شهروندان، حذف واسطه ها و کارچاق کن ها، حذف کاغذ بازی ها و حضور افراد خارج از سیستم اشاره کرد.
مجید باقری معاون برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که شهرداری تهران در حال حاضر ۲ رویکرد را دنبال میکند که یکی از آن مردمی سازی شهرداری است یعنی تسهیلاتی ایجاد شود که لازم نباشد مردم به صورت حضوری مراجعه کنند؛ ما در حال آماده سازی زیرساختهای این کار هستیم.
وی گفت: تا پایان سال حتما به تعداد خدماتی که الکترونیکی می شوند؛ افزوده می شود زیرا نگاه ما به این موضوع بسیار جدی است.
حال با توجه به تاکیدات مدیران شهرداری تهران برای غیرحضوری شدن خدمات یا همان شهرداری غیرحضوری؛ باید صبر کرد تا ببینیم برای این اقدام تا چه مقدار زیرساخت ها فراهم می شود و همچنین دستگاه های دیگر همکاری می کنند یا خیر! زیرا تحقق این طرح نیازمند عزم جدی و مشارکت بسیار بالا است و امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد باشیم که درصد بالایی از خدمات شهرداری تهران به صورت الکترونیکی انجام می شود؛ این کار علاوه بر رضایتمندی شهروندان قطعا در کارنامه مدیریت شهری دوره ششم هم اقدامی طلایی می شود!
نوشین نثاری
انتهای پیام/
الانم مشغول هرس درختان و شخم زدن هستند .
سپاس
اونموقع باید کارگر ایرانی رو تو حقوقش رو میدی یا اون کارخانه خارجی؟
باید فرهنگ سرمایه گذاری رو مردم داشته باشند
فرهنگ اقتصادی با وضع مالیات بدست میاد
نه با خراب کردن تولید داخل
اینایی که رشوه میگیرن فلان کارو بکنم مگه میتونن خلاف قانون شهرداری ها کاری بکنن فقط رشوه میگیرن کار قانونی و به حق ارباب رجوع را راه بندازن که وظیفه کاریشونه نه خدمت!
چندسال پیش ازخودمن بخاطرقیمت کارشناسی طلب رشوه کردن که قیمت روپایین میزنیم منم رشوه رودادم اخرسر فهمیدم که طبق ضوابط رای داده ... شهرداری منطقه۷تبریز که رسما رشوه خوارن باقیش هم خداداند
کسی هم نیست که بازخواست کنه
یه رئیس ما داشتیم میگفت
من تا جائی صدائی در نیاد کاری ندارم کی چکار میکنه سیستمی هم که نه صدای کسی در میاد نه تصویر