تاکید نماینده زرند بر حل مشکلات کشاورزان

نماینده زرند و کوهبنان در مجلس گفت: سرما هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی خصوصا پسته این محصول استراتژیک وارد کرده است.

چهارمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشاورزی، باغبانی و زراعت شهرستان زرند با حضور عفت شریعتی نماینده مردم شریف شهرستان‌های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشاورزی و رؤسای ادارات جهاد، تعاون روستایی، برق، هواشناسی و کارشناسان اتحادیه برگزار شد.

در این جلسه علی پوررنجبر، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشاورزی شهرستان رفسنجان مشکلات بخش کشاورزی را بیان کرد و از عفت شریعتی خواست برای رفع مشکلات کشاورزان دستورات و پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

پورر نجبر گفت: سرمای بی سابقه طی 3 نوبت در فروردین ماه امسال باعث ورشکستگی کشاورزان شمال استان کرمان به خصوص زرند شده است.

 او افزود: سرمای شدید بیش از ۳ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی، خصوصا پسته این محصول استراتژیک وارد کرده است که این امر زندگی ۱۵ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است.

 پور رنجبر بیان داشت: بعد از بازدید کارشناسان، خیر اندیش، مدیر جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد: تصویب شده است، مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره ۴ درصد برای هر هکتار باغ پسته پرداخت و وام‌های کشاورزی در تمام بانک امهال می شود.

او گفت: متاسفانه تاکنون با گذشت ۹ ماه از این دستور، هیچ تسهیلاتی به کشاورزان پرداخت نشده است و با توجه به این که بزرگ ترین چالش ما خسارت بخش کشاورزی‌ و تسهیلات آن است؛ بنابراین باید اقدامات در این خصوص در دستور کار مسىئولان قرار گیرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشاورزی شهرستان رفسنجان افزود: نظر به اینکه فصل زمستان و فصل تغذیه باغات پسته می‌باشد لازم است اقدامات لازم برای پرداخت تسهیلات مبلغ ۵۰ میلیون تومان با بهره ۴ درصد برای هر هکتار که تصویب شده است، انجام گیرد: 

۱ـ کشاورزان باید بتوانند در این فرصت باقیمانده از زمان تغذیه باغات پسته، اقدام و سال آینده با برداشت این محصول استراتژی بتوانند جایگاه خاص آن را در تولیدات باغی و صادرات حفظ کنند.

۲ـ وام‌های کشاورزی در تمام بانک‌ها امهال شود .

۳ـ صندوق بیمه محصولات کشاورزی هنوز غرامت ناشی از سرمازدگی را پرداخت نکرده است؛ بنابراین باید هر چه سریع تر خسارت باغ‌های بیمه شده را پرداخت کند تا کشاورزان در سال‌های آینده هم به موقع باغات خود را بیمه کنند و فرهنگ بیمه از بین نرود.

۴ـ با توجه به اینکه در مناطق پسته خیز مانند جلگه شور، سیریز و یزدانشهر دستگاه هواشناسی وجود ندارد، پیشنهاد می شود: هرچه سریع تر در این مناطق دستگاه هواشناسی نصب، تا امکان پیش بینی هوا وجود داشته باشد تا کشاورزان بتوانند پس از اطلاع از کاهش دما تمهیدات لازم را جهت کاهش خسارت بیندیشند.

۵ ـ لازم است شرکت‌های دانش بنیان برای مقابله با سرمازدگی و کاهش خسارات احتمالی ناشی از سرمازدگی راهکار‌های عملی مناسب را به کشاورزان پیشنهاد کنند.

۶ ـ با توجه به برنامه ششم توسعه، شرکت‌ها، معادن و کارخانه‌ها باید حداقل ۲۵ درصد از گردش مالی خود را در بانک‌های محل فعالیت قرار دهند؛ بنابراین با توجه به وجود شرکت‌ها، معادن و کارخانجات متعدد در شهرستان، اگر درصدی از منابع مالی خود را به بانک‌های زرند بیاورند، افزایش نقدینگی در بانک‌ها باعث خدمات بیشتر بانک‌ها به مردم زرند می‌شود.

۷ ـ با توجه به سرمازدگی پی در پی و هزینه‌های سرسام‌آور بخش کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای فعلا حق النظاره را از چاه موتور‌ها دریافت نکند. 

۸ ـ از مدیریت برق منطقه‌ای شمال استان کرمان درخواست می کنیم در خصوص گرفتن هزینه‌های مازاد الگوی مصرف به نرخ آزاد کشاورزی طی 2 سال صرف نظر کنند. 

در پایان عفت شریعتی ضمن جمع‌بندی مطالب گفت از سال ۹۹ پیگیر مشکلات کشاورزان هستم و از زمان وزارت ساداتی نژاد اقدامات بزرگی در زمینه امهال وام‌ها و رفع مشکلات کشاورزان اتفاق افتاده است و به زودی دیدار نمایندگان و مدیران و نمایندگان کشاورزان با وزیر جهادکشاورزی برگزار خواهد شد تا از طریق بالاترین مرجع مربوطه، اقدامات لازم برای رفع مشکلات کشاورزان پیگیری شود. 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار