سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: در ۹ ماه امسال حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از هموطنان به مراکز اهدای سراسر کشور مراجعه کرده ند.

 عباس صداقت ، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: با حمایت هموطنان نوع دوست و اهداکنندگان همیشه همراه، سازمان انتقال خون ایران موفق شد در ۹ ماه گذشته، حدود ۵ میلیون واحد محصولات و فرآورده‌های خون مورد نیاز مراکز درمانی کشور را فرآوری و تأمین کند که بدین ترتیب، شبکه ملی خونرسانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این شاخص بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: استان‌های خراسان شمالی با نزدیک به ۳۶ درصد، کردستان نزدیک به ۲۵ درصد و کهکیلویه و بویراحمد بیش از ۲۲ درصد بیشترین رشد شاخص اهدای خون را نسبت به سایر استان‌های کشور در بازه زمانی یاد شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود اختصاص داده اند.

صداقت افزود: در طول این مدت در استان تهران نیز شاخص اهدای خون نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نزدیک به ۱۷ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به مشارکت اندک بانوان در شاخص اهدای خون گفت: این شاخص طی مدت یاد شده به صورت چشمگیری کمتر از متوسط کشور‌های توسعه یافته و نزدیک به ۵ درصد برآورد شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: بانوان گرامی استان‌های کردستان، لرستان، خراسان شمالی و قزوین به ترتیب با نزدیک به ۱۰ درصد، کمی بیش از ۹ درصد، نزدیک به ۸ درصد و کمی بیش ا ز ۷ درصد بیشترین مشارکت را در امر اهدای خون در بین دیگر استان‌های کشور در ۹ ماه امسال داشته اند.

وی گفت: در طول این مدت حدود ۲۶۰ هزار نفر از اهداکنندگان خون، "اهداکننده بار اول" بوده اند که حدود ۱۵ درصد از کل موارد اهدای خون را در طول این مدت شامل می‌شوند. همچنین در این مدت حدود ۸۵ درصد از اهداکنندگان را، اهداکنندگان مستمر و باسابقه تشکیل داده اند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با توجه به تغییر هرم جمعیت اهداکنندگان؛ جوانان و نوجوانان با مشارکت و استمرار در امر خدا پسندانه اهدای خون در امسال ، ضریب تبدیل اهدای بار اول به اهدای مستمر خون را شتاب بخشند.

گفتنی است اهداکنندگانی که در طول ۱۲ ماه، بتوانند سابقه اهدای موفق خون را حداقل ۲ بار و یا بیشتر ثبت کنند، به عنوان اهداکننده مستمر محسوب شده کارت ویژه دریافت خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.