چه خبر از پرونده‌های فرار مالیاتی در استان سمنان؟

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان درباره پرونده‌های فرار مالیاتی در استان گفت: سال گذشنه ۲۷ پرونده فرار مالیاتی در استان تشکیل شد.

علی حسین‌پور، مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان اظهار کرد: شکاف مالیاتی یا همان مجموع فرار و اجتناب مالیاتی که از مابه‌التفاوت ظرفیت مالیاتی و مالیات اخذشده حاصل می‌شود و البته ایجاد پایگاه اطلاعات مؤدیان و الکترونیکی شدن اغلب فرآیند‌های مالیاتی، در بهبود تمکین مؤدیان مالیاتی و درنتیجه کاهش شکاف مالیاتی نقش ویژه‌ای داشته است.

وی تصریح کرد: در راستای سیاست مبارزه با فرار مالیاتی در استان سمنان، تنها ۲۷ پرونده در سال گذشته و در ۶ ماهه نخست امسال پنج پرونده مشمول ماده ۱۸۱ قانون مالیات مستقیم شده‌اند و دفاتر و اسناد آن‌ها در دست بررسی و رسیدگی است.

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان در مورد عدم نصب پایانه‌های فروشگاهی در مطب برخی پزشکان و وکلا توضیح داد: تمامی پزشکان و وکلا مکلف به نصب پایانه‌های فروشگاهی در مطب و دفاتر خود هستند و در صورت تخلف وفق مقررات اقدام خواهد شد.

حسین‌پور بیان کرد: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در مورد سایر مؤدیان نیز در حال اجرایی شدن است؛ طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، تا اول دی‌ماه سال آینده تمام مؤدیان باید حسب مورد نسبت به نصب پایانه‌های فروشگاهی و استفاده از سامانه مؤدیان اقدام کنند.

بنا به گفته وی، اجرای دقیق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان ازجمله تدابیر دولت سیزدهم برای از بین بردن فضا‌های تاریک و غیرشفاف مالیاتی کشور است؛ به‌عبارت‌دیگر، راه‌اندازی این سامانه از فرار مالیاتی و ناعدالتی در فرایند اخذ مالیات جلوگیری می‌کند و درنهایت دولت به سمت درآمد پایدار حرکت کرده و کارایی نظام مالیاتی کشور بهبود خواهد یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.