به گفته وزیر نفت در صورتی که مردم ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف گاز داشته باشند در شرایط برودت هوا مشکلی از لحاظ تامین گاز ایجاد نمی‌شود.

اواخر آبان بود که با ورود به دوره سرد سال شرکت ملی گاز از آغاز برخورد با مشترکان پر مصرف در بخش‌های صنعتی، تجاری و اداری خبر داد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران آقای مجید چگینی می‌گوید: مدیران عامل استان‌ها موظفند بر اساس مصوبه‌های ابلاغی، با قطعیت درباره هدر رفت گاز یا مصارف غیرضروری گاز در اداره‌های دولتی و مجموعه‌های خصوصی پرمصرف، برخورد و گزارش روزانه عملکرد خود را درباره اجرای این مصوبه اعلام کنند.

او در ادامه افزود: دامنه این ابلاغیه شامل همه مجموعه‌های دولتی و خود شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های تابع آن است. چنان‌چه هرکدام از آن‌ها ذیل موارد غیرضروری و پرمصرف قرار گیرند، مانند دیگر مجموعه‌های دولتی و غیردولتی، مشمول قطع گاز خواهند شد.

پس از این ابلاغیه و اظهارات مختلف در این زمینه آقای مسلم رحمانی مدیر امور گاز رسانی شرکت ملی گاز گفت: گاز مربوط به اداره خودمان در شرکت استان تهران را خارج از وقت اداری قطع کرده ایم.

همچنین علت این اقدام را هم تلاش برای گاز رسانی بیشتر به بخش‌های صنعتی و تولیدی اعلام کردند.

آقای مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در یک برنامه تلویزیونی گفته است، ایران سومین کشور تولیدکننده گاز در جهان و دومین کشور از حیث ذخایر است اما مصرف گاز در ایران به اندازه دو برابر اتحادیه اروپا است.

در گزارش سالانه شرکت بریتیش پترولیوم با عنوان «مرور آماری انرژی جهان ۲۰۲۲»، میزان تولید و مصرف گاز در کشور‌های گوناگون بررسی شده است. بر اساس این گزارش سهم ایران در حوزه تولید گاز دنیا، ۶.۴ درصد و در حوزه مصرف، ۶ درصد است؛ بنابراین می‌توان گفت که تفاوت حجم تولید و مصرف، بسیار نزدیک به یکدیگر بوده و فقط ۰.۴ درصد است.

رکوردهای مصرف گاز یکی پس از دیگری شکسته می شود!

وزیر نفت آقای اوجی نیز در خصوص میزان مصرف گاز اظهار کرد: میزان مصرف روزانه گاز  به ۶۳۰ میلیون متر مکعب رسیده و حتی در روز‌های گذشته رکورد مصرف  ۶۵۰ میلیون متر مکعبی را هم شکسته بودیم و این میزان مصرف گاز در هیچ کشوری در بخش خانگی و تجاری تا به امروز وجود نداشته است. ۲۶ مهر ۱۴۰۱ نیز او  در صحن مجلس بیان کرده بود میزان زیادی از انرژی تولیدی  متاسفانه اسراف می‌شود.

حالا با آغاز زمستان برخلاف تابستان که حدود ۷۴ درصد گاز تولیدی کشور در بخش‌های صنعتی و تولیدی مصرف می‌شد این بار بخش خانگی در حال رکوردشکنی و سبقت گرفتن در مصرف گاز است.

هنگام زمستان ۷۲ درصد گاز تولیدی کشور  در بخش خانگی مصرف می شود

آقای غلامرضا کوشکی معاون مرکز راهبری شبکه گاز بیان کرد: در تابستان که سیستم گرمایشی هنوز فعال نشده است ۲۶ درصد از میزان مصرف گاز به بخش خانگی و ۷۴ درصد به بخش صنعتی و مولد اختصاص دارد. اما این روز‌ها که میزان مصرف گاز در بخش خانگی افزایش پیدا کرده این دو نسبت جابجا شده اند یعنی بخش خانگی ۷۲ درصد و سهم بخش‌های مولد و صنعتی کشور تنها ۲۸ درصد شده است.

از سه‌شنبه تا جمعه کاهش محسوس دما در کشور پیش‌بینی شده است

حالا سازمان هواشناسی هم چند روزی است که در خصوص ادامه روند کاهشی دما و افزایش بارندگی‌ها هشدارهایی داده است. آقای صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی می‌گوید: با توجه به نفوذ توده هوای سرد از سه‌شنبه تا جمعه کاهش محسوس دما در کشور پیش‌بینی شده که این شرایط به ویژه برای شمال‌شرق است و کاهش دما بین ۱۰ تا ۱۵ درجه خواهد بود.

به گفته او، همچنین در شمال غرب و شرق کشور بین ۷تا ۱۰ درجه، در جنوب شرق، جنوب، مرکز و غرب کشور بین ۳ تا ۵ درجه کاهش دما طی این روز‌ها پیش‌بینی شده است.

اما به گفته مسئولان و کارشناسان در این شرایط رعایت چند توصیه می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف مانع از قطعی گاز در سایر نقاط کشور شود. در این رابطه وزیر نفت آقای اوجی گفت: در صورتی که مردم ۳۰ درصد صرفه جویی داشته باشند در شرایط برودت هوا مشکلی از لحاظ تامین گاز ایجاد نمی‌شود.

همچنین کارشناسان شرکت گاز اعلام کردند: در روز‌های سرد سال در خانه، پوشیدن لباس بیشتر و گرم و کافی بجای مصرف گاز اضافی، گرم‌تر نگهداشتن خانه با نصب پرده‌های ضخیم، زیر پرده‌های توری و بستن دریچه‌های کولر راه‌هایی برای استفاده بهینه از مصرف گاز است.

مشترکان کم مصرف گاز پاداش می گیرند

وزارت نفت نیز برای تشویق به صرفه جویی مشترکان در شرایط فعلی از طرح های تشویقی خبر می دهد  در این خصوص معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: مشترکان خانگی که مصرف گاز آنها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه پارسال کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی می‌شوند.

بنا به گفته کارشناسان و مسئولان با صرفه جویی در مصرف گاز و رعایت چند نکته ضروری که در دنیا نیز به آن تاکید می شود، می توانیم مانع از قطعی گاز در نقاط مختلف کشور طی ایام سرد باقی مانده از سال شویم.

اکنون یادآوری یک جمله که  همه ما آن را  چندین بار شنیده ایم ضروری است،  این که  یادمان نرود منابع طبیعی میراثی است که باید برای نسل آینده هم باقی بماند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اب
۲۳:۵۲ ۲۱ دی ۱۴۰۱
در تابستان کولرگازی روی درجه ۱۸ در زمستان در گرما روی ۲۵ درجه افراد در مصرف انرژی در ایران گاز بسختی تولید میشه اما بد مصرف میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۰ دی ۱۴۰۱
غلط کردید صادر نکنید بعد حرف مفد نزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۰ دی ۱۴۰۱
چهره دیدنی آقای اوجی در برنامه شبکه افق که عرض کردند ، آقای ثابتی چه زمستانی شود امسال بخصوص برای کشورهای اروپایی با کمبود انرژی که مسئولین آن به ملت خودش ظلم می کنند !!!!! ایز کامینگ وینتر ..... آقای اوجی جهت اطلاع قیمت گاز در اروپا ۵۰ درصد کاهش یافت !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۰ دی ۱۴۰۱
صنعت را قطع کردید و صادر کردید نه از صادرات چیزی در زفاه ما حاصل می شود بلکه قطع گاز تولید گرانی بیشتر را در تولید برای نوید می دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۰ دی ۱۴۰۱
بماند دولتی بود ظهرا تابستون و زمستون برق می رفت. چه دورانی داشتیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۰ دی ۱۴۰۱
نقاط قوت
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۲۱ ۲۰ دی ۱۴۰۱
هرچی زیاد بود شما گفتید خیلی کمه فقط عرضه تون خیلی خیلی کمه میگید اونم زیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۰ دی ۱۴۰۱
کمتر صادر کنید . یه کم مدیریت ساخت نیروگاه میخواد یکم به اون شکم هایی که گنده کردید تکون بدید تا بدنتون سالم بشه مغزتون بیافته به کار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۰ دی ۱۴۰۱
دولت خودش در رسانه ها می‌فرماید مصرف گاز خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی رایگان هستش بعد خودشم قبض صادر میکنه و تهدید و اخطار قطع میکنه یا واریز کنید یا قطع میکنیم !!! اونم ۳۰ یا ۳۵ هزار تومنو!!!
چقدر دروغ و فریب ؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۰ دی ۱۴۰۱
دوسوم ایران کویره آفتاب داره،وام بدین یه سلول خورشیدی وبخاری برقی می خریم از شر گاز راحت میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۰ دی ۱۴۰۱
زمستان سخت اروپا. قرار بود بیان التماس کنن که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۲ ۲۰ دی ۱۴۰۱
چرا باید کشور اول گازی دنیا نتونه گاز مصرف خانوار خودش رو تامین کنه؟! اروپا که یک لیتر هم گاز نداره برای کل زمستان‌ش گاز ذخیره کرده، حال ایران از اول پاییز هی دارند هشدار میدن که افت داریم، رعایت کنید و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۲۰ دی ۱۴۰۱
جالبی ماجرا اینجا ما میگفتیم زمستان سرد اروپا
آقایون به فکر مملکت و مردم باشین ، تو تامین گاز خودمون موندیم بعد برا اروپا لغز میخوندیم که اونا محتاج گاز ما هستن؟
کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی
France
ناشناس
۰۰:۵۵ ۲۰ دی ۱۴۰۱
کلا گاز و برق و آب رو قطع کنید مثل اینترنت و تلفن که همه چیز گل و بلبل باشه بعد تو تلویزیون اعلام کنید همه چیز رو مدیریت کردیم
بگید
اینترنت و تلفن رو قطع کردیم و فیلترینگ رو برقرار کردیم دیگه مردم خفه خون گرفتند و همه رو کردین تو گونی تا کسی زر نزنه بر همین اساس همه چیز رو قطع می‌کنیم تا کشور مدیریت بشه
بعد هم به خودتون جایزه بدید برای توانایی مدیریتی فوق تخصصی و ماورایی
البته این مدیریت رو همه کشورهای دنیا دنبالش هستند و مدام تو جلسات درخواست انتقال تکنولوژی و مدیریت از ایران دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۲۰ دی ۱۴۰۱
زمستان سرد اروپا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!¡!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۲۰ دی ۱۴۰۱
پس زمستان سرد اروپا چی شد احمقها
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۰۰:۳۰ ۲۰ دی ۱۴۰۱
شازده جلو آینه واستادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۰ دی ۱۴۰۱
اشتباه نکن جلو قاب عکس شما و امثال شما که میخواستید به اروپا چوب و هیزم اهدا کنید وایساده
به خودتون زحمت بدید برید بیمارستان ها تا بفهمید روزانه چند هموطن دارن بخاطر استنشاق دود مازوت فوت می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۰ دی ۱۴۰۱
جلو عکس حجت واستاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۰ دی ۱۴۰۱
غربگداها مازوخیسم میشن یا مازوخیسمها غربگدان؟؟
آخرین اخبار