جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در گردهمایی مدیران حراست شرکتهای تابعه که در پالایشگاه بندرعباس برگزار شد، اظهارداشت: امروزه نیروگاهها و خودروهایی که در کشور فعالیت میکنند سهم بالایی از سوخت را به خود اختصاص دادهاند به طوری که راندمان انرژی نیروگاهها در حد ۳۰ درصد است و خودروها نیز به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر تردد ۱۶ لیتر سوخت مصرف میکنند.
وی با اشاره به برنامهی کشور برای تولید یک میلیون خودرو در سال، افزود: وارد کردن این حجم خودرو به ناوگان تردد کشور مستلزم تولید یک میلیارد لیتر سوخت بیشتر در سال است است و برای تحقق این مهم نیز باید پالایشگاه جدیدی احداث شود که به اعتباری در حدود چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
سالاری بیانکرد: بعد از فروکشکردن کرونا حجم مصرف سوخت در کشور رو به فزونی گذاشت، به طوری که با افزایش ۲۰ درصدی شاهد ۱۰۵ میلیون لیتر مصرف در روز بودیم، از سوی دیگر نیز ناترازی گاز در کشور سبب شد، مصرف سوخت مایع را افزایش دهیم و این امر موجب شود که امسال نسبت به سال گذشته حدود دو میلیارد لیتر سوخت مایع بیشتری مصرف کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، با بیان اینکه روزانه ۹۰۰ تانکر سوخت از بندرعباس به نقاط مختلف کشور حمل میشود، توسعه خطوط انتقال سوخت را ضرورتی برای کشور دانست و گفت: با برنامهریزی مدون باید طرحهای توسعهای را پیش ببریم و شرکتهای پالایشی باید ۳۰ درصد از سود خود را برای توسعه در نظر بگیرند.
سالاری خاطرنشانکرد: دوران آزمون و خطا در مدیریت گذشته است و باید تصمیماتی که در احکام بودجهای و نظارت و کنترل میگیریم منطبق بر واقعیتها باشد چنانچه اجرایی شدن طرح سامانه سپهتن، با این هدف بود که بیش از ۲۰ میلیون لیتر سوخت صرفهجویی کنیم که این امر محقق نشده است.
علاجش واردات خودرو کم مصرف است