فخرالسادات خامسی از بی توجهی دستگاه‌های متولی به اقدامات پیشگیرانه در مقابله با آلودگی هوا در یزد انتقاد کرد.

فخرالسادات خامسی عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: نباید در زمان اضطرار آلودگی هوا، تصمیمات عجولانه و درمانی گرفته شود بلکه باید اقدامات پیشگیرانه مستمری هم برای جلوگیری از آلودگی هوا در استان صورت پذیرد و جلسات منظم کارگروه اضطرار آلودگی هوا با تمرکز بر این امر برگزار شود.

او بیان کرد: شورای اسلامی شهر نیز به عنوان ناظر و نمایندگان مردم ضرورت دارد در خصوص بحث آلودگی هوا و شرایط موجود ورود و از دستگاه‌های متولی علت آلودگی هوا و نوع و نحوه اقدامات بازدارنده را جویا شوند.

به گفته وی در یزد به دلیل عوامل طبیعی، آب و هوای خشک، بارندگی کم، تبخیر زیاد، کم توجهی به ابعاد زیست محیطی در طرح‌های توسعه‌ای، رشد صنایع آلاینده، فعالیت کوره‌های دستی و سنتی، استفاده بالا از وسایل نقلیه شخصی، مهاجرت پذیری و همچنین وضعیت جغرافیایی شهر که در مسیر ترانزیت حمل و نقل کشوری قرار دارد، متاسفانه با پدیده نگران کننده آلودگی مواجه هستیم و در صورت عدم برنامه ریزی و اقدامات پیشگیرانه امکان گسترش آن در سال‌های بعد محتمل هست.

عضو شورای اسلامی شهر یزد تاکید کرد: اجرایی شدن قوانین هوای پاک برخی کشوری و نیاز به بودجه و اعتبار همچنین مطالبات مسئولین کشوری و نمایندگان استان دارد، اما برخی قوانین در شهر قابلیت پیگیری و بررسی دارد و باید نظارت بیشتری در خصوص آن صورت پذیرد.

خامسی ادامه داد: لازم است طرح جامع بلند مدت برای مدیریت کیفیت هوا در استان و شهر تعریف شود و با تعیین سهم منابع آلودگی و اولویت بندی، برنامه‌های کنترلی در دستور کار قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر یزد در پایان در خصوص نقش شهرداری در کاهش آلودگی هوا گفت: شهرداری یکی از دستگاه‌های متولی پیاده سازی قانون هوای پاک است که باید با اقداماتی، چون توسعه هوشمند سازی و نوسازی ناوگان عمومی شهر یزد؛ توسعه زیرساخت‌ها و فراهم سازی شرایط ارتقای استفاده شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی و وسایل نقلیه پاک مانند دوچرخه سواری؛ اجرای طرح‌های ترافیکی مناسب؛ استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و تبلیغی برای افزایش آگاهی‌های محیط زیستی شهروندان، حفظ و توسعه فضای سبز درون شهری و پیگیری تکمیل طرح کمربند سبز با استفاده از پساب شهری و تسریع در راه اندازی خط تولید کود کمپوست در کاهش آلودگی شهر یزد موثر باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار