امیرحسین پورهاشمی رئیس مرکز مدیریت اطلاعات راهها و حمل و نقل جادهای استان گفت: سامانه ۱۴۱ این مرکز در استان از ابتدای سال جاری تاکنون به ۱۲ هزار و ۷۳۰ تماس مردمی پاسخ داده است که بیشترین فراوانی تماسهای برقرار شده مربوط به آسفالت جادهها بوده است.
وی اضافه کرد:سامانه ۱۴۱ از سالها پیش و به شکل متمرکز در ستاد سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور و به صورت گویا فعالیت داشت، اما از این امکان پاسخگویی به تماسها در خود استانها فراهم شده و پایگاه گویای اطلاعرسانی ۱۴۱ به طور ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به مسافران و رانندگان است.
پورهاشمی گفت:آگاهی از آخرین وضعیت ترافیکی راهها، شرایط جوی، اطلاع از راههای مسدود و بازگشایی شده، اطلاع از محدودیتهای تردد وسایل نقلیه در جاده ها، دریافت مسیر و مسافت بهینه بین شهرها، اطلاعات مربوط به تصادفات، مشکلات راه، شکایت از رانندگان حمل و نقل عمومی و مسافران اطلاعاتی است که مردم میتوانند طی تماس با سامانه ۱۴۱ قزوین به آنها دست یابند.
وی ادامه داد:راه اندازی سامانه پاسخگویی ۱۴۱ در استانها با تمرکززدایی از ستاد مرکزی، موجب تسریع در پاسخگویی شده و مدیران استانها در صورت دریافت گزارش در خصوص راههای حوزه استحفاظی خود میتوانند در حداقل زمان ممکن برای رفع آن اقدام کنند.
پورهاشمی در ادامه از ثبت تردد ۲۵۵ میلیون و ۵۱ هزار دستگاه وسیله نقلیه در راههای استان طی این مدت خبر داد و گفت:میزان تردد ثبت شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه سهم تردد خودروهای سنگین از این میزان تردد ۱۴.۶۱ درصد بوده است گفت:ترافیک ثبت شده از ۶۵ سامانه ترددشمار نصب شده در راههای استان به دست آمده است.
رئیس مرکز مدیریت اطلاعات راهها و حمل و نقل جادهای استان قزوین افزود:میانگین سرعت ثبت شده خودروها در این مدت ۸۲.۹ و درصد سرعت غیر مجاز خودروها ۵.۳۷ درصد بوده است.