مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

سید مهدی میر جهانیان مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان در سال ۱۳۹۷ معادل ۶۸۰ و در سال ۱۴۰۰ معادل یک هزار و ۳۹۲ نفر بود که افزایش ۱۰۰ درصدی را در طول چهار سال نشان می‌دهد.

او بابیان اینکه مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا سالانه با توجه به شاخص‌هایی مانند میزان ذرات معلق و آلاینده هوا و فوت شهروندان سنجیده می‌شود، اظهار داشت: میانگین ذرات آلاینده در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۷ میکروگرم و در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۸ میکروگرم بود یعنی به ازای ۱۱ میکروگرم افزایش غلظت ذرات، مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان ۲ برابر شد.

او با اشاره به اینکه از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان سالانه ۲۵ درصد افزایش‌یافته است، اضافه کرد: ۱۵.۵ درصد از مرگ‌ومیر‌های سال ۱۴۰۰ منتسب به آلودگی هوا بود.

میر جهانیان درباره میزان افزایش مراجعه بیماران تنفسی و قلبی به اورژانس در روز‌های آلوده امسال توضیح داد: ما آمار تا پایان آذر را در اختیارداریم و با توجه به اینکه آلوده‌ترین روز‌های امسال مربوط به دی‌ماه بود نمی‌توان در حال حاضر آمار دقیقی در این زمینه ارائه کرد.

او ادامه داد: در سه ماه سوم امسال یعنی فصل پاییز، مراجعه بیماران تنفسی به اورژانس در گروه سنی زیر ۱۶ سال افزایش‌یافته بود که دلیل اصلی آن شیوع آنفلوانزا در مهر و آبان بود.

میر جهانیان خاطرنشان کرد: در پاییز سال ۹۸ که هنوز کرونا شیوع نیافته بود و آنفلوانزا حاد نبود، میزان مراجعه به اورژانس براثر بیماری‌های قلبی و تنفسی در روز‌های آلوده که شاخص کیفی هوا به بالای ۱۵۰ (AQI) می‌رسید ۵۰ درصد افزایش‌یافته بود.

او با تأکید بر اینکه آلودگی هوا به‌طورقطع بر بیماران قلبی عروقی و تنفسی تأثیر خواهد داشت و مراجعه آن‌ها به مراکز درمانی را بیشتر می‌کند، تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال با کرونا و آنفلوانزا هم مواجه هستیم و علائم این بیماری‌ها با عوارض آلودگی هوا شبیه هم است، نمی‌توان همه مراجعان را منتسب به آلودگی هوا دانست.

میر جهانیان بابیان اینکه در معرض آلودگی هوا قرار گرفتن، اثرات کوتاه و بلندمدتی دارد، گفت: انواع ناراحتی‌های تنفسی در بین بیماران قلبی و عروقی، گروه‌های حساس مانند زنان باردار، اطفال، کودکان و افراد سالخورده در همان روز‌ها خود را نشان می‌دهد و مراجعه بیماران تنفسی و قلبی عروقی به مراکز بهداشتی درمانی افزایش می‌یابد.

مدیر گروه بهداشت محیط اصفهان با اشاره به اینکه امسال در روز‌های آلوده بازخورد‌هایی از مردم داشتیم که در فضای آزاد و بیرون از خانه دچار سوزش چشم و ناراحتی تنفسی ناگهانی شدند، افزود: از اثرات درازمدت عوارض آلودگی هوا که اثبات‌شده است نیز می‌توان به افزایش بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سقط‌جنین به‌ویژه در زیر ۲ ماه بارداری، انواع بیماری‌های تنفسی و خونی، انواع سرطان و ام‌اس اشاره کرد.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.