دولت انگلیس اعلام کرد بر خلاف وعده پذیرش ۲۰ هزار افغانستانی تا کنون هیچ فردی از اتباع این کشور را پذیرش نکرده است.

بوریس جانسون نخست وزیر سابق انگلیس ۱۸ اوت ۲۰۲۱ میلادی اعلام کرد این کشور برنامه دارد ۲۰ هزار شهروند آسیب‌پذیر افغانستانی از جمله قضات، فعالان حقوق زن، دانشگاهیان، خبرنگاران، زنان و دختران در معرض خطر و اقلیت‌های قومی و مذهبی را پذیرش کند.

دولت انگلیس آن زمان مدعی شد طرح اسکان مجدد شهروندان افغانستان با ورود ۵ هزار نفر به انگلیس در سال اول و تا پایان ۲۰ هزار از اتباع این کشور مسیر‌های قانونی و ایمن به انگلیس را برای کسانی که نیاز به حمایت دارند، فراهم می‌کند.

این وعده‌ها در حالی است که اکنون دولت انگلیس  تأیید کرده است که از آن زمان تاکنون هیچ شهروند افغانستانی از طریق طرح اسکان مجدد به انگلیس منتقل نشده است.

در همین حال، «کارولین لوکاس» نماینده پارلمان انگلیس نیز در اظهاراتی دولت این کشور را به‌دلیل ناکامی و عدم تعهد در اجرای این طرح محکوم کرده است.

از سویی هم، طبق برخی گزارش‌ها، تنها چهار نفر از شهروندان افغانستان تا پایان ماه سپتامبر سال گذشته میلادی در انگلیس اسکان داده شده‌اند.

این افراد توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل معرفی شده‌اند، اما از افرادی که با دولت انگلیس در افغانستان کار می‌کردند و یا به آن‌ها وابسته بودند، حتی یک نفر هم از افغانستان وارد نشده است.

این درحالی است که با روی کار آمدن مجدد طالبان، انگلیس از طریق برنامه تخلیه اضطراری، نزدیک به ۱۴ هزار نفر را تا پایان ماه آگست ۲۰۲۱ میلادی از فرودگاه کابل به انگلیس منتقل کرد، اما پس از آن روند تخلیه را متوقف کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.