معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: این استان سیل خیز و دارای فرسایش سه برابری خاک نسبت به کشور است که تکمیل طرح های مربوط به این بخش ۶۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مجید سپهوند با اشاره به آغاز عملیات های آبخیزداری لرستان از سال ۱۳۷۲ اظهار داشت: تا سال ۱۳۸۶ اعتبارات بسیار خوبی در حوزه آبخیزداری به استان اختصاص یافت اما از سال۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ اعتبارات بسیار پایینی در این حوزه جذب و عملا منجر به توقف طرح های آبخیزداری شد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ به دستور رهبر معظم انقلاب، مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های جنگل کاری، آبخیزداری و آبخوان‌داری در قالب برنامه پنجم توسعه به استان اختصاص یافت که تخصیص این اعتبارات سبب شد ۲۷ درصد نسبت به برنامه ششم توسعه جلوتر حرکت کنیم.

سپهوند عنوان کرد: از شروع اجرای عملیات های آبخیزداری در استان تاکنون حجم ۲۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب و رسوب در لرستان کنترل شده که رقمی معادل حجم سدهای ساخته شده در استان است.

وی با اشاره به طرح های در حال اجرا به منظور کنترل سیل و فرسایش خاک در لرستان، بیان کرد: در حال حاضر ۲۰ طرح در نقاط مختلف استان در حال اجرا است که برخی در مرحله پایانی و تعدادی نیز دارای پیشرفت ۵۵ درصدی هستند.

سپهوند افزود: این طرح ها در تمام شهرستان های استان در حال اجرا بوده و برای بهره برداری کامل آنها در مجموع ۶۴ میلیارد تومان نیاز است.

سپهوند با انتقاد از ناچیز بودن اعتبارات تخصیص یافته در حوزه طرح های آبخیزداری و آبخوان داری لرستان بیان کرد: در مجموع ۱۱۲ میلیارد تومان برای طرح های در حال اجرا و اجرا نشده نیاز است اما تاکنون تنها سه درصد آن معادل مبلغ پنج میلیارد تومان تخصیص یافته که در مقایسه با حجم طرح ها بسیار ناچیز است.

به گفته معاون آبخیزداری لرستان چنانچه مبلغ گفته شده برای طرح های در حال اجرا به صورت کامل تخصیص یابد پیش بینی می شود این طرح ها تا پایان امسال به بهره برداری برسند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.