۲۴ میلیون متر مکعب آب باران در کهگیلویه و بویراحمد ذخیره سازی شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی بارندگی‌های اخیر در این استان ۲۴ میلیون متر مکعب روان آب و سیلاب به واسطه وجود طرح‌های آبخیزداری مهار و ذخیره سازی شد.

سعید جاوید بخت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح‌های آبخیزداری در قالب سازه‌های سنگی گابیونی، بند‌های زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو علاوه بر ذخیره سازی روان آب زمینه جلوگیری از فرسایش و تثبیت خاک را برای احیای پوشش گیاهی فراهم می‌کند.

وی با اشاره به وجود بیش از ۹ میلیارد متر مکعب روان آب در سطح استان بیان کرد: احداث سازه‌های آبخیزداری نقش مهمی در ذخیره سازی روان آب‌ها خواهد داشت.

جاوید بخت تصریح کرد: در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان تخصیص داده شد.

وی اضافه کرد: در صورت تخصیص کامل اعتبارات پیش بینی شده ۴۱ هزار متر مکعب سازه آبخیزداری در استان احداث شود.

جاوید بخت تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی، پیشگیری از فرسایش خاک و سیلاب‌های شدید، تقویت پوشش گیاهی و پایین آوردن خسارت‌های سیل به کمک تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی و بالابردن بازده بخش کشاورزی از جمله مزیت‌های آبخیزداری اعلام کرد.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۲.۶ میلیون متر مکعب سازه آبخیزداری در این استان ایجاد شده است که اجرای این سازه‌ها باعث ذخیره سالیانه ۴۰میلیون متر مکعب مهار سیلاب و کنترل ۱.۲ میلیون متر مکعب فرسایش خاک در استان شده است.

جاوید بخت گفت: ایجاد سازه‌های آبخیزداری در ۶ منطقه این استان در قالب اجرای چهار هزار مربع سازه آبخیزداری در مراحل قانونی اجرای مناقصه است.

برچسب ها: بارندگی ، آب باران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.