کارشناس امور بانکی گفت: برای قضاوت در خصوص تعداد شعب بانک‌ها در یک کشور سه عامل اصلی باید مد نظر قرار گیرد.

آقای اصغر بالسینی گفت: یکی از مسائلی که در خصوص نظام بانکی کشور مطرح می‌شود این است که تعداد شعب بانک‌ها در ایران عدد قابل توجه‌ای بوده  و تقریبا در هر خیایان یک شعبه بانک وجود دارد البته با توجه به حساسیتی که در مردم نسبت به نظام بانکی وجود دارد این حساسیت در خصوص تعداد شعب بانکی نیز افزایش داشته است.

او در ادامه افزود: لازم است یک تحلیل دقیق تری نسبت به شاخص تعداد شعب بانکی با درنظر گرفتن معیار‌های مختلف داشته باشیم اساسا برای قضاوت در خصوص شعب بانک‌ها در یک کشور سه عامل اصلی باید مد نظر قرار گیرد یکی جمعیت کشور است که بر این اساس تعداد شعب بانکی نسبت به جمعیت سنجیده می‌شود که شاخص سرانه تعداد شعب بانکی به دست می‌آید مورد بعد عامل مساحت یک کشور بوده طبیعتا کشوری که مساحت بیشتری دارد قاعدتا باید تعداد شعب بانکی بیشتری را هم داشته باشد و عامل سوم این که آیا اقتصاد کشور بانک محور یا بازار سرمایه محور است؟ برخی از کشور‌ها از جمله کشور ما اتکای زیادی به منابع بانکی برای تامین مالی اقتصاد دارند به عبارتی کشور ما بانک پایه است.

بالسینی گفت: اگر شاخص جمعیت ملاک قرار گیرد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر شخص بالغ متوسط کشور‌های جهان ۱۲.۵ شعبه است این آمار در آسیای شرقی ۱۱.۵ شعبه، اروپا ۲۲.۷ شعبه، کشور ترکیه ۱۸.۱ شعبه و در ایران ۳۱ شعبه است یعنی تعداد شعب به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در ایران حدود ۲.۵ برابر میانگین جهانی است. به تعبیری  حدود ۲۱ هزار شعبه بانکی که در کشور وجود دارد که نسبت به جمعیت ایران عدد بالایی است. ولی اگر شاخص مساحت کشور را در نظر گیریم این عدد در کشور ما نسبت به جهان پایین است خوب کشور ایران گسترده جغرافیایی بالایی دارد.

او افزود: عامل سوم نیز این شاخص به این شکل است که کشور‌های که اقتصادی بانک محور دارند در هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۴.۵ شعبه دارند، ولی کشور‌های که بازار سرمایه محور هستند عدد ۱۸.۵ شعب دارند که در این شاخص نیز از متوسط جهانی بالاتر هستیم.

به گفته او، به طورکلی مسئله این که ما ۲.۵ برابر تقریبا از متوسط جهانی تعداد شعبه بانکی داریم نشان دهنده این است که به دلایل گوناگون تعداد شعب بالا است. نکته دیگر این که توزیع تعداد شعب در بانک‌ها نیز به شدت نامتقارن است ۲۱هزار شعبه بانکی وجود دارد که از این تعداد حدود ۹ هزار شعبه در ۴ بانک کشور است.

او در آخر گفت: یکی از اقدامات و راه حل‌های که می‌تواند کشور را به سمت کاهش شعب بانک ها هدایت کند افزایش و بهبود کیفیت خدمات غیر حضوری بانک‌ها است که در این مسر گام های خوبی برداشته شده و باید به سمت آن حرکت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار