اگر به بیماری سرطان کولورکتال در مراحل ابتدایی پی برده و زودتر شناخته شود، قابل درمان است.

کولورکتال به معنی روده بزرگ و راست روده است و فوق تخصص جراحی کولورکتال یکی از شاخه‌های فوق تخصصی جراحی است که به بررسی، شناخت و درمان امراض مربوط به روده بزرگ، راست روده و مقعد می‌پردازد.

سید وحید حسینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی کولورکتال (روده بزرگ و راست روده) اظهار کرد: اگر به بیماری کولورکتال در مراحل ابتدایی پی برده و زودتر شناخته و به آن رسیدگی شود قابل درمان است.

او با بیان اینکه این بیماری در کشور ما به علت تغییر شیوه زندگی رایج شده است، ادامه داد: در افراد بالای ۵۰ سال، ۹۰ درصد شایع‌تر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: بیماری سرطان کولورکتال دومین علت مرگ در خانم‌ها بعد از سرطان سینه است.

او با بیان اینکه سومین سرطان شایع در خانم‌ها و چهارمین سرطان شایع در آقایان است، افزود: ۸ در هر ۱۰۰ هزار جمعیت در ایران هر سال ممکن است شناخته شوند.

علائم و نشانه‌های بیماری سرطان کولورکتال

فوق تخصص جراحی کولورکتال تصریح کرد: ۱-خونریزی، ۲-تغییر در عادات دفعی (یبوست و اسهال متناوب)، ۳-درد شکم، ۴- علائم انسدادی: مانند استفراغ، عدم دفع گاز و مدفوع، ۵-علائم سوراخ شدن: مانند درد شدید شکم، تب بالا، استفراغ و تنگی نفس، ۶- کم خونی (هموگلوبین پائین)، ۷-توده قابل لمس و ۸-کاهش وزن از جمله علائم و نشانه‌های بیماری سرطان کولورکتال است.

در ادامه و برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص بیماری سرطان کولورکتال، توضیحات دکتر سید وحید حسینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی کولورکتال (روده بزرگ و راست روده) را در فیلم زیر ملاحظه کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار