درخواست بغداد برای مذاکرات با ترکیه و ایران در خصوص حق آبه عراق

رئیس جمهور عراق مذاکرات جدی با ترکیه و ایران را در خصوص حق آبه خواستار شد.

رئیس جمهور عراق ضمن تأکید بر اهمیت تلاش برای سدسازی و نوسازی شیوه های آبیاری و لزوم حمایت از آبهای سطحی در این کشور ، ورود بغداد به مذاکرات جدی با ترکیه و ایران در خصوص حق آبه عراق را خواستار شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری رسمی عراق (واع), دفتر ریاست جمهوری عراق در بیانیه ای افزود عبد اللطیف جمال رشید روز یکشنبه عون ذیاب عبد الله وزیر منابع آبی عراق را به حضور پذیرفت و در این دیدار درباره تازه ترین تحولات مربوط به پرونده آب صحبت شد.

رئیس جمهور عراق تأکید کرد این پرونده باید در مأموریتها از طریق تلاشهای جدی و تشریک مساعی دولتی و غیر دولتی برای حمایت از منابع آبی در اولویت قرار گیرد ضمن آنکه بیشتر طراحی ها نیز انجام شده و در انتظار اجراست.

وی بر لزوم حمایت از آبهای سطحی اعم از دریاچه ها و هورها و نگهداری سدها و سدسازی برای حفظ منابع آبی و استفاده از باران و جلوگیری از تعرض به حوضچه های ماهی ها که در رودخانه ها ایجاد شده است تأکید کرد.

رشید همچنین اهمیت ارتقای راههای آبیاری را خاطر نشان کرد و گفت شیوه های آبیاری کنونی بسیاری از منابع آبی را از بین می برد.

وی گفت ریاست جمهوری برای تشکیل شورای عالی آب متشکل از کارشناسانی از وزارتخانه ها و نهادهای ذی ربط تلاش می کند و مسئولیتش نیز یافتن راهکارهایی برای مشکلات مربوط به مسئله آب است.

رئیس جمهور عراق تأکید کرد این یک مأموریت ملی بزرگ است.

وی همچنین لزوم تضمین حق آبه عادلانه برای عراق از رودهای دجله و فرات و نیز هماهنگی با ترکیه و ایران را در این خصوص از طریق ورود به مذاکرات جدی برای دستیابی به راهکارهایی که عدالت را در حق آبه برای همگان تضمین کند, خاطر نشان کرد.

او گفت برای حمایت از وزارت منابع آبی در تلاشهایش آمادگی دارد چون از ریشه دار ترین وزارتخانه هاست و دارای اهمیت ویژه ای است .

رشید بر اهمیت تلاش برای افزایش بودجه این وزارتخانه برای آنکه بتواند نیازهایش را تأمین و طرحهای ضروری را برای بهبود مدیریت منابع آبی در کشور اجرا کند, تأکید کرد.

ذیاب عبد الله نیز درباره تلاشهای وزارتخانه متبوعش و طرحها برای مدیریت پرونده آبی در کشور توضیح داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۷ دی ۱۴۰۱
به نظر من حرفی نیست. اصلا سکوت ومات ومبهوت ماند. کار به کارشون نداشته باشیم.
ما که با کسی رابطه نداشتیم. این هم هیچ
مملکتی. به حرف مردمش گوش نمی کند. بخاطر چی اینقدر به عراقیها. بها دادید. حالا علم الهدا. بیا. بابرادران عراقیت مراوده کن. حاج آقا.
United States of America
حسین
۲۳:۴۸ ۲۶ دی ۱۴۰۱
هروقت بغدادیادگرفت نام خلیج همیشگی پارس رادرست تلفظ کند
آنموقع ایران ببیندبرای عراقیها چکارمیتواندانجام دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۶ دی ۱۴۰۱
نام خلیج فارس را دارند تحریف میکنند حق آبه چی ؟
آخرین اخبار