پیشرفت فیزیکی سد عنبران به ۸۸ درصد رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: پیشرفت فیزیکی سد عنبران طی یک سال اخیر از ۴۴ درصد به ۸۸ درصد رسیده و تکمیل آن نیازمند ۹۵۰ میلیارد ریال اعتبار است.

علی حیدری با بیان اینکه اتمام عملیات اجرایی و آبگیری کامل این سد نیازمند ۹۵۰ میلیارد ریال اعتبار است، افزود: تا پایان سال گذشته ۸۲۰ میلیارد ریال منابع برای این طرح هزینه شده و در سال جاری هم یک هزار و ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح مصوب شد که تاکنون ۷۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده و دارای مخزن یک میلیون مترمکعبی بوده و تاکنون برای اجرای آن ۱۹ هکتار از اراضی منطقه تملک شده است.

حیدری اناری بیان کرد: کنترل سیلاب، تغذیه چاه‌ها و چشمه‌های پایین دست و تامین حقابه کشاوری و گردشگری از اهداف اجرای این طرح است.

او یادآورشد: با بهره برداری از این سد ۷۰۰ هکتار از اراضی پایین دست سد زیر کشت آبی خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین از اجرای سه طرح مشترک آب و جهاد در راستای سازگاری با کم آبی و حفاظت از منابع آب در استان خبر داد و گفت: جهت سازگاری با کم آبی و حفاظت از منابع آب سه طرح مشترک شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی با عناوین تشکیل تشکل‌های آب بران، تحویل حجمی آب و پیاده سازی الگوی کشت بهینه در حال اجرا است.

حیدری با اشاره به تغییر اقلیم و کاهش منابع آبی در استان نسبت به سال‌های گذشته افزود: جهت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، در سال زراعی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در شبکه‌های آبیاری یامچی و قوری چای در مرکز استان و در شبکه آبیاری خداآفرین در شمال استان الگوی کشت به صورت منطقه‌ای پیاده می‌شود.

او با تاکید بر ضرورت پیگیری و تکمیل طرح‌های توسعه منابع آب مانند پایاب خداآفرین و اخذ ردیف اجرایی برای مرمت و بهسازی شبکه مغان و تکمیل سد‌ها و شبکه‌های در حال احداث، افزود: برای افق سال ۱۴۲۵ به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب در استان اردبیل پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: کاهش بارندگی و استفاده بی‌رویه در مصرف آب سبب شده است که وضعیت ذخایر در پشت سد‌های این استان نگران‌کننده باشد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.