معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: در ششمین نشست ستاد مراکز لجستیک وزارت راه و شهرسازی، موافقت اصولی نخستین دهکده لجستیک (بندر خشک) کشور در اصفهان، با پیش بینی سرمایه گذاری بخش خصوصی و سیاستگذاری، حمایت و نظارت بخش دولتی اخذ شد.
امیررضا نقش، بیان کرد: بر اساس بند ۱۳ مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۲ احداث و بهره برداری از دهکده لجستیک (بندر خشک) به استان اصفهان واگذار شده، ولی از آن زمان با وجود پیگیریهای مختلف نتیجهای عملیاتی حاصل نشده بود.
او ادامه داد: نظر به موقعیت خاص استان اصفهان در حوزه حمل و نقل و لجستیک کشور به ویژه قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب و ترانزیت بین المللی شامل زمینی، ریلی و هوایی، در دوره مدیریتی جدید استان ایجاد دهکده لجستیک (بندر خشک) به عنوان یکی از پیشرانهای مهم توسعه اقتصادی استان، در دستور کار قرار گرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اظهار کرد: با توجه به همجواری استان اصفهان با ۹ استان در مرکز کشور، این استان اکنون به عنوان یکی از بزرگترین هابهای حمل و نقلی کشور به شمار میآید بطوری که حجم بار این استان در حوزه حمل و نقل زمینی بیش از ۵۴ میلیون تن و در حوزه ریلی نیز افزون بر ۱۰ میلیون تن در سال است.
نقش گفت: مقرر شده، طرح ملی دهکده لجستیک (بندر خشک) در منطقه شرق اصفهان با مساحت ۷۲۹ هکتار جنب ایستگاه راه آهن سیستان و منطقه ویژه اقتصادی شرق اجرا شود.
او بیان کرد: تحقیقات میدانی و مکان یابی طرح، به همت دانشگاههای اصفهان و صنعتی اصفهان در سالهای گذشته انجام شده و پس از آن، در کارگروه اقتصادی و اشتغال استان و شورای توسعه و برنامه ریزی استان، سند آمایش ملی کشور و ستاد مراکز لجستیک کشور بررسی، تایید و تصویب شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: به زودی با واگذاری زمین مرحله نخست این دهکده لجستیکی با مشارکت بخش خصوصی و حضور فعالان اقتصادی و زیست بوم کسب و کار استان اصفهان زیر نظر شورای سیاستگذاری و نظارت استانی اجرایی خواهد شد.
نقش افزود: تلاش میشود در مرحله نخست طرح کلیه امکانات و خدمات زیر بنایی از جمله خدمات لجستیک پایه شامل تاسیسات اتصال به خطوط ریلی کشور، بارگیری، تخلیه، جابه جایی بار، نگهداری و انبارش، انبار خشک فله، مخازن ویژه مایعات، انواع سردخانه ها، بار اندازهای ویژه خطوط ریلی، پایانه کانتینر و ... همچنین خدمات ارزش افزوده شامل فضاهای اداری، گمرک، دفاتر شرکتها و بهره برداران، صنایع بسته بندی، مجموعه تعمیرگاهها و خدمات خودرویی، محوطههای باربریهای خرد و نیز کلیه واحدهای مالی، تجاری و رفاهی وابسته لحاظ شود.
او پیش بینی کرد: با به ثمر رسیدن این طرح از لحاظ پدافندی، حمل و نقل جادهای و ریلی بار، تحولی عظیم برای استان رقم بخورد و چرخه اقتصادی اصفهان نیز بهبود یابد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، یکی از نقاط قوت به ثمر رسیدن این طرح را تحول در حوزه صادرات دانست و گفت: استقرار این دهکده موجب میشود هزینههای تولید، جابه جایی محصولات و صادرات کاهش و سرعت تولید و نقل و انتقال بار افزایش یابد که این امر سبب رونق تولید خواهد شد.
در پدافند کاملا در اشتباهید عزیزان، اصلا شرق اصفهان از لحاظ پدافند غیرعامل بسیار ضعیف است