نشست توسعه مبادلات تجاری ایران و روسیه عصر امروز (چهارشنبه ۲۸ دی ماه) در منطقه آزاد انزلی برگزار شد.
اسدالله عباسی، استاندار گیلان در این نشست با ابراز خرسندی از حضور دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و هیئت همراه گفت: استفاده از ظرفیتهای ایران و روسیه و بهره مندی از مبادلات تجاری از طریق کریدور شمال جنوب ایران و روسیه از طریق آستارا اتفاق میافتد و این موضوعات را روسای جمهور ۲ کشور تأکید داشتند که راههای افزایش مبادلات تجاری بررسی و تسهیل شود تا به نتیجه مورد نظر برسیم.
او افزود: احداث راه آهن رشت به آستارا و رشت به کاسپین نقش موثری در تسهیل امور تجاری و همه جانبه ایران و روسیه دارد.
استاندار گیلان تصریح کرد: برای کوتاه کردن مسیر ترانزیت کالا از جنوب به شمال و شرق به غرب بهترین مسیر راه آهن رشت به کاسپین و در آینده رشت به آستارا است و در تلاشیم این کار سرعت بگیرد.
عباسی با اشاره به اینکه راه آهن رشت به کاسپین رو به اتمام است؛ افزود: مطالعات راه آهن رشت به آستارا نیز انجام شده و برای آزادسازی زمینها و استفاده از مسیرهای میان بر با استفاده از حداقل زمان و هزینه، فضا فراهم شده تا بیشترین بهره وری را داشته باشد.
او با اشاره به سفرها و دیدارهای متعدد هیئتهای روسی به گیلان طی یکسال اخیر، حضور دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه را منشاء اتفاقات خوب دانست.
ایگور لویتین، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه نیز در این نشست با تشکر از میزبانی استاندار گیلان گفت: امروز با همکاران خودمان که شرکتهای مطرح حمل و نقل روسیه هستند اینجا هستیم و با توجه به سفری که به جنوب داشتیم میتوان مقایسهای بین بنادر شمال و جنوب ایران داشته باشیم.
به گفته او، ایران از طریق ۲ مسیر به دریا متصل است که این امر تأثیر مهمی در توسعه مبادلات تجاری ۲ کشور دارد.
دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه با اشاره به پیشینه ایران که در مسیر جاده ابریشم واقع بود، افزود: روسیه از ۳ مسیر زمینی داغستان، آذربایجان و ایران، دسترسی به خلیج فارس و از طریق راه دریایی (کشتیرانی) خزر و مسیر شرقی از طریق اینچه برون برای دسترسی به آبهای آزاد تلاش میکند که مهمترین پروژه برای ما کریدور شمال جنوب است.
لویتین تصریح کرد: امروز حجمی معادل ۱۵ میلیون تن کالا در سال ترانزیت داریم و برنامه ما آن است که این مقدار را به ۳۰ میلیون تن و در درازمدت به ۶۰ میلیون تن برسانیم.
او با بیان اینکه چشم انداز روسیه در سال ۲۰۳۰ میلادی رسیدن به ۱۰۰ میلیون تن کالا در سال است، گفت: این مربوط به تحریمهایی است که علیه روسیه اعمال شده و که موجب شد جریان انتقال کالا از سوی کشورهای غربی متوقف شود.
دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه افزود: در تقسیم بندی مسیر کالا از طریق کانال شرقی اینچه برون ۱۶ میلیون تن کالا، مرکزی خزر ۱۲ میلیون تن و ۶۰ میلیون تن از مسیری که امروز مورد بازدید قرار گرفت را در برنامه داریم و مابقی و از طریق مسیر جادهای ترانزیت خواهد شد.
لویتین مهمترین مشکل روسیه را ترانزیت جادهای اعلام و تصریح کرد: با توجه به ترافیک سنگین در مرز ایران و آذربایجان و روسیه و آذربایجان و باید این نوبت مرزی را تقویت کنیم. اگر مسیر شرقی را بررسی کنیم کالای روسیه از ۳ کشور میگذرد و مهم آن است در این کشورها با هماهنگیهای انجام شده کالا منتظر نماند.
او با اشاره به تفاوتهای استانداردهای ریلی کشورهای ایران و روسیه گفت: محل تخلیه و بارگیری بین واگنها جای بسیار حساسی واقع شده، برای دستیابی به هدف ۶۰ میلیون تن باید قطارهای باری مثل مسافربری بدون توقف تردد کنند، چون در بندر منتظر کشتیها منتظر بارگیری کالا هستند.
دستیار ویژه پوتین همچنین توسعه منطقه آزاد انزلی نسبت به بنادر روسیه را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: ما در حال توسعه اقتصادی منطقه آزاد لوتوس هستیم، ولی تا رسیدن به منطقه آزاد انزلی راه درازی در پیش داریم.
لویتین تصریح کرد: در این منطقه علاوه بر ایجاد بندر شرایط مناسب را برای زندگی و تفریح مردم ایجاد شده است، افراد که توریست هستند خبری از بندر ندارند و فرصتهای تفریحی بسیاری در این منطقه وجود دارد که برای ما الگوی بسیار خوبی است که از این منطقه الگو بگیریم.
در نشست امروز معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل آکادمی حمل و نقل روسیه، مشاور کارشناس اداره رئیس جمهور در زمینه امور اداری شورای دولتی فدارسیون روسیه، معاون رئیس پروژههای زیرساختی مرکز اقتصاد زیرساختها، رئیس اداره توسعه همکاریهای دوجانبه وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه و رئیس اداره همکاریهای بین المللی وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه و چند مقام عالی رتبه روس نیز حضور داشتند.