در دیار مادستان؛

ثبت خاطره از چشیدن و خوردن تا کشف تاریخ و فرهنگ باستانی شهر در «خیابان غذا»

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان گفت: پیگیر اجرای طرح پیاده راه اکباتان همدان به عنوان «خیابان غذا» و «صنایع دستی» تا پایان امسال هستیم.

غذا همیشه بخش مهمی از صنعت گردشگری بوده است به شکلی که حتی بهانه برای سفر به مقصد‌های مختلف جهان شده است. گردشگران امروزی گردشگرانی هستند که مسئولانه و آگاهانه سفر می‌کنند، مقصد‌های خود را از روی آگاهی انتخاب می‌کنند و به دنبال تجربه‌های جدید هستند. تجربه‌ای که می‌تواند یک غذای جدید در یک مقصد جدید باشد. غذا با طعم و مزه‌ای که دارد انگار دروازه‌های فرهنگ‌های مختلف را به روی گردشگران می‌گشاید. قطعاً کسی که در یک سفر غذا می‌خورد فقط یک خوردنی را تجربه نمی‌کند. بلکه بخشی از فرهنگ آن مقصد را تجربه می‌کند. پس غذا نمادی است از سبک زندگی و سبک زندگی نمادی است از فرهنگ یک سرزمین؛ بنابراین اگر بخشی از صنعت گردشگری به آن اختصاص پیدا کند خالی از لطف نیست.

هر فردی برای سفرش  موضوعات خاصی  را  دنبال می کنند و در الویت قرار می دهد برخی حفاظت از محیط زیست را دارند و همه‌جا به حفاظت از آن می‌پردازند، برخی به دنبال صنایع دستی و سوغات شهر مد نظر خود هستند  و برای عده‌ای هم تجربه غذا‌های مختلف، به خصوص غذا‌های بومی و محلی محور اصلی سفرشان به مناطق مختلف است. تا جایی که امروز گردشگری غذا چنان جایگاهی پیدا کرده که موجب پیدایش رویداد‌ها و جشنواره‌های غذا در سطح محلی، ملی و حتی بین‌المللی شده است. این صنعت به جایی رسیده که مقصد‌های مختلف میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان شده‌اند. حتی در کشور خودمان و در سطح محلی هر سال جشنواره‌هایی برای معرفی غذا‌های بومی، محصولات و مواد غذایی ارگانیک، معرفی مقصد و آداب و سنن آن انجام می‌شود. بر اساس این موضوع مدتی است که موضوع اجرای طرح «خیابان غذا» در دیار مادستان مطرح شده طرحی که با اجرا شدن آن مزایای بسیاری در عرصه‌های مختلف برای رونق شهر ایجاد خواهد کرد.

بر این اساس با رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان گفتگویی انجام شد.

پیگیر اجرای طرح پیاده راه اکباتان همدان به عنوان «خیابان غذا» تا پایان امسال هستیم

حسین مردانی در این خصوص  با اشاره به اینکه اهمیت غذا در توسعه‌ی گردشگری بسیار اساسی است، افزود: اهمیت غذای خیابانی را می‌توان در غذا‌های سنتی که در خیابان‌های سراسر دنیا ارائه می‌شود مشاهده کرد.


مردانی با بیان اینکه بخش بزرگی از اهمیت فرهنگ غذای خیابانی، در توانایی آن برای ایجاد یک بستر اجتماعی با وسعت بین‌المللی است بیان کرد: غذا‌های خیابانی به ایجاد سر زندگی و پویایی در فضای شهری کمک بزرگی می‌کنند و می‌توانند نقش اساسی در جلوگیری از بی‌رنگ‌ورو شدن فضا‌های شهری داشته باشند.

او در ادامه اظهار داشت: از آن‌جایی که غرفه‌های غذای خیابانی جزء مشاغل خرد محسوب می‌شوند، این امکان برای تازه‌واردان در این فرصت شغلی وجود دارد که بتوانند تنها با مبلغ اندکی غرفه‌های خود را ایجاد کنند.

مردانی می‌گوید: یکی از مشکلاتی که با ایجاد غذا‌های خیابانی بهبود می‌یابد، امکان دسترسی به غذا برای همه افراد جامعه از جمله اقشار کم درآمد در طول سال است.


رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان هدف از راه اندازی خیابان غذا و صنایع دستی  را رونق گردشگری در پیاده‌راه اکباتان بیان کرد و اظهار داشت: رونق پیاده‌راه اکباتان و ایجاد جذابیت در این معبر به ثبت جهانی هگمتانه نیز کمک می‌کند و در این خصوص پیگیر اجرای طرح پیاده راه اکباتان همدان به عنوان «خیابان غذا» و «صنایع دستی»  تا پایان امسال هستیم واقدامات لازم در این زمینه انجام گرفته و با میراث فرهنگی نیز به توافق رسیدیم و در تلاش هستیم تا این طرح را تا پایان امسال و با شروع سال ۱۴۰۲ و ورود مسافران و گردشگران نوروزی به این شهرافتتاح کنیم.

حسین مردانی با اشاره به اینکه مد نظر است ساخت غرفه‌ها از وسط پیاده راه انجام شود ابراز داشت: با اجرای این طرح حداقل برای ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود و موجب سرزندگی و رونق در این پیاده راه خواهد شد و امیدواریم با کمک این طرح گردشگران داخلی و خارجی را جذب کنیم تا در آینده تبدیل به نقطه گردشگری شود.


رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان بیان کرد: اجرای این طرح موجب رونق کسب و کار در منطقه خواهد شد به خصوص کسبه‌هایی این منطقه که اکنون از کسادی بازار گله‌مند هستند به طوری که با تنوع غذایی فرصت بی نظیری برای جذب گردشگر می‌شود تا جایی که چراغ رونق اقتصادی و گردشگری در این پیاده راه روشن خواهد شد.

بنابراین می‌توان گفت: به طور کلی بهبود شهرت غذا‌های خیابانی نه تنها می‌تواند به حفظ دستورالعمل‌های غذا‌های ملی و بومی کمک شایانی کند و هویت شهر‌ها و فرهنگ‌ها و ریشه‌های اصلی آن‌ها نمایان شود بلکه رونق کسب و کار و اشتغالزایی مقوله های مهمی است که این روز‌ها افراد از جمله جوانان جویای کاربه دنبال آن هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار