حسینی نیا در جمع بندی کارگروه اشتغال و تعاون، همایش مدیران، افق بهره‌وری و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آموزش‌های مهارتی در محیط کار واقعی را به عنوان بوت کمپ مهارتی در حوزه اشتغال عنوان کرد.

غلامحسین حسینی نیا رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور توسعه «نهضت مهارت آموزی» با محوریت اشتغال پذیری جوانان را گام بلند سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در «گام دوم انقلاب» عنوان و تصریح کرد: ارائه آموزش‌های مهارتی به خصوص به جوانان یک عبادت بزرگ محسوب می‌شود و اولیا و انبیاء خداوند نیز به یک هنر و مهارتی آراسته و حرفه‌ای را پیشه کرده بودند.

وی با بیان اینکه skill up، srart up و scaleup، نقشه راه کشور‌های توسعه یافته می‌باشد و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای حلقه اصلی این زنجیره است، اظهار کرد: اساس استارت آپ‌ها برخاسته از دانش و تولید فناوری است ولیکن مفهوم اسکیل آپ، به معنای ارتقاء مهارت مطابقت محصولات و خدمات استارت آپ‌ها بر اساس نیاز‌های بازار می‌باشد و این سازمان به عنوان متولی اصلی مهارت آموزی در کشور، نقش حلقه بین start up‌ها و scale up‌ها را با ارائه آموزش‌های مهارتی بر اساس نیاز استارت آپ‌ها در جهت تولید محصولات و خدمات در مقیاس بالا ایفا می‌کند.

معاون وزیر کار، اجرای طرح‌های مهارت‌افزایی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی (کهاد و نخلستان) را از جمله اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای تحقق سند تحول دولت مردمی خواند و افزود: مهارت افزایی ۵۰۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ هزار دانش آموخته دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در طرح‌های مذکور در دست انجام است.

وی بیان کرد: مهارت‌های حرفه‌ای هر پنج سال نیازمند به روزرسانی بر اساس تکنولوژی‌های جدید هستند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به این منظور در کنار مهارت‌های سخت، مهارت‌های نرم را در نظر گرفته است.

حسینی نیا، از آغاز طرح رتبه بندی و تعیین کد شناسایی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در قالب طرح سام (ساماندهی مربیان) و تأمین مربیان مورد نیاز با بهره گیری از مربیان مدعو مهارتی خبر داد و اظهار کرد: طرح سام به منظور ارتقاء منزلت حرفه‌ای و افزایش سطح توانمندی مربیان و ... تدوین شده است تا مربیان با داشتن دانش روز و مهارت بتوانند به کارآموزان این سازمان آموزش دهند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، با تأکید بر هم افزایی و بهره گیری از ظرفیت واحد‌های تولیدی و خدماتی در ارائه‌ی آموزش‌های مهارتی، خاطرنشان کرد: ۴ میلیون واحد صنفی درکشور وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ واحد، قابلیت اجرای طرح استاد شاگردی که همان توانایی فعالیت در محیط کار واقعی نوین می‌باشند را دارند.

وی بهترین نوع آموزش را آموزش در محیط کار واقعی خواند و اظهار مرد: تجربه و مطالعات نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰ درصد از آموزش‌های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش‌ها به صورت عملی است و افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحد‌های کارگاهی معرفی شده و با همکاری سازمان تأمین اجتماعی تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرد. طبق آمار بیش از ۸۰ درصد این افراد جذب بازار کار می‌شوند و این طرح باعث افزایش بهره بری ملی می‌شود.

حسینی نیا، از طرح آموزش‌های مهارتی محیط کار واقعی، به عنوان بوت کمپ مهارتی در حوزه اشتغال یاد کرد و اذعان کرد: کارفرمایان با توجه به نتیجه‌ای که مهارت آموختگان در این نوع آموزش کسب می‌کنند از آن‌ها برای همکاری، دعوت به عمل می‌آورند بنابراین فارغ از مهارتی که به دست خواهد آمد گذراندن این آموزش‌ها سرآغاز ورود به بازار کسب‌وکار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش براین است که نظیر چنین کارگاه‌هایی را در همه کارخانه‌های کشور که دست کم ۵۰ کارگر دارند، اجرایی کنیم تا هم‌کارگران از آموزش‌ها مهارتی استفاده کنند و هم نوآموزان جویای کار، آموزش‌های مهارتی را در محیط واقعی کار فرا بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار