معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان درخصوص اقدامات شهرداری در راستای قانون هوای پاک برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر اصفهان توضیح داد.

حسین حق شناس درخصوص اقدامات شهرداری اصفهان در راستای قانون هوای پاک برای کمک به کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: این نهاد هم در راستای وظایفی که خود باید طبق قانون هوای پاک انجام می‌داده، تلاش کرده و هم علاوه بر آن وظایف به تحقق مسئولیت‌های بیشتری از قانون هوای پاک کمک کرده است.

او ادامه داد: اولین مسئولیتی که وظیفه شهرداری اصفهان نبوده، اما کمک کرده رصد و سنجش آلودگی هوای شهر بوده است؛ اداره کل محیط زیست از گذشته ۲۵ ایستگاه سنجش فعال برای آلودگی هوا داشته که این‌ها به مرور زمان و کمبود بودجه به ۳ ایستگاه در حال حاضر رسیده و شهرداری اصفهان از سال ۱۳۹۵ تاکنون ایستگاه‌های سنجش را با هزینه خود فعال کرده و فعال نگه داشته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: هم اینک ۱۱ ایستگاه سنجش آلودگی فعال است و تصمیمات کوتاه مدت و بلندمدتی که درمورد آلودگی هوا گرفته می‌شود، براساس داده‌های همین ایستگاه‌هاست.

حق شناس با اشاره به مطالعاتی که توسط دانشگاه‌های صنعتی و اصفهان بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ برای منشایابی و سهم بندی آلودگی هوای اصفهان با حمایت شهرداری انجام شد، گفت: منشا یابی آلودگی هوای اصفهان در آن مطالعات از منابع آلاینده متحرک مانند خودرو‌ها و منابع آلاینده ثابت شامل نیروگاه‌ها، صنایع و واحد‌های تجاری و مسکونی و سهم بندی براساس آلاینده‌هایی، چون گاز مونوکسیدکربن، اکسید گوگرد، اکسیدنیتروژن و ذرات معلق pm۲.۵ بود که در هر بخش سهم آلاینده‌های منابع مختلف مشخص شد.

او با بیان این که طبق مطالعات انجام شده ۳۷ درصد انتشار ذرات معلق مربوط به منابع آلاینده متحرک، چون خودورهاست و مابقی مربوط به صنعت است، ابراز داشت: برخی از وسایل نقلیه در اختیار شهرداری است مانند اتوبوس‌های شرکت واحد و تاکسی‌ها و برخی، چون اتوبوس‌های کارخانجات و صنایع و خودرو‌های باری در اختیار ما نیست و شهرداری بر این‌ها نظارت دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد: در این راستا شهرداری مراکز معاینه فنی فعال را کرده و طی یکسال اخیر ۲ مرکز معاینه فنی خودرو‌های سبک و ۲ مرکز معاینه فنی موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی استان اضافه شده که این مراکز به استناد محیط‌زیست و پلیس راهور استاندارد هستند.

حق شناس با اشاره به تجهیز دوربین‌های سطح شهر به فناوری LEZ در ماه‌های اخیر، افزود: با دوربین‌های سطح شهر خودرو‌هایی که معاینه فنی نداشته باشند، در شرایط اضطرار آلودگی هوا رصد کرده و جریمه می‌شوند.

او نوسازی و تعمیر و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی را از دیگر اقدامات برای کاهش آلودگی هوای اصفهان عنوان کرد و گفت: فیلتر‌هایی روی اگزوز خروجی اتوبوس‌ها نصب می‌شود که آلایندگی را کنترل کند؛ برخی از این فیلتر‌ها وارداتی بود و هزینه نصب و نگهداری بالایی داشت، زیرا ماده‌ای به نام ادبلو (AdBlue یا مایع اگزوز دیزل) نیاز داشت که کنترل کند؛ به مشکل واردات این ماده برخورد کردیم ضمن این که به روی همه اتوبوس‌ها جواب نمی‌داد و اتوبوس‌های یورو پنج و یورو چهار قابلیت نصب آن را داشت و قابل استفاده در اتوبوس‌های فرسوده ناوگان نبود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان این که در اتوبوس‌های جدید استاندارد محیط زیست یورو پنج و یورو چهار برای ما اهمیت دارد، ابراز داشت: درخصوص اتوبوس‌های فرسوده نیز تلاش می‌کنیم با کمک شرکت‌های دانش بنیان فیلتر‌های مناسبی برای خورور‌هایی که فناوری یورو سه و کمتر دارند، تهیه شود.

حق شناس خاطرنشان کرد: طی یکسال اخیر برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اصفهان یک هزار و ۱۰۰ میلیارد با کمک دولت و شهرداری هزینه شد ضمن این که با کمک بخش خصوصی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان نیز بازسازی اتوبوس‌های فرسوده هزینه داشت.


منبع:مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
یک روز ماشین از خانه به محل نبرید یک ساعت زودتر دربیاییم یا با اتوبوس بامترو یا نصف راه را پیاده تا سرکار خود برویم اگر راه نزدیک باشد.واگر دور باشد کمتر از ماشین دودزا استفاده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
باید بفکر ناوگان حمل و نقل پاک و عمومی همچون خودروهای گاز سوز و برقی بود
آخرین اخبار