معاون محیط طبیعی خراسان رضوی گفت: تصادفات جاده‌ای علت تلف شدن جانوران وحشی است و سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰ جانور وحشی به این شکل از بین می روند.

محمد عرفانی معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در پنج سال گذشته ۲۲۲ جانور وحشی شامل وحوش در گونه‌های گربه سانان، علفخواران، سگ‌سانان، انواع خرگوش، پایکا، کفتار، سنجاب، انواع مار‌ها و پرنده‌ها به همین شکل جان داده اند.

او با بیان این که بیشترین شمار تلفات در گروه سگ‌سانان به تعداد ۵۷ قلاده روباه، شغال و گرگ است افزود: کمترین تلفات هم مربوط به گونه‌ای جوجه تیغی به نام "تشی" به تعداد ۲ عدد است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: ۱۳۷ نقطه و محدوده حادثه خیز جاده‌ای برای وحوش در سطح این استان شناسایی شده است که در مسیر عبور گونه‌های مختلف جانوری در جاده‌هاست.

عرفانی بیان کرد: این مناطق به دلیل قرار گرفتن در مسیر عبور گونه‌های مختلف جانوری نیازمند نصب تابلو‌های هشدار برای رانندگان است.

او تصریح کرد: توسعه شهر‌ها و افزایش راه‌های دسترسی بین شهر‌ها و روستا‌ها همگی موجب شد شاهد اثرات منفی بر روی گونه‌های حیات وحش به خصوص در زیستگاه‌هایی که ارزش‌های بالایی برخوردارند، باشیم.

  معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد: به عنوان مثال جاده تهران به مشهد گذرگاه اصلی یوزپلنگ است، زیرا این گونه در معرض خطر انقراض مدام بین  سمنان و خراسان رضوی در حال تردد است.

عرفانی اظهار کرد: با هدف شناسایی و جلوگیری از تلفات حیات وحش در جاده‌ها این نقاط و محدوده‌های خطرساز شناسایی و با اعلام به اداره کل راهداری استان، نصب تابلو‌های هشدار در این مناطق مورد تاکید قرار گرفت.

او افزود:در حال حاضر در حدود ۶۰ محدوده و منطقه از ۱۳۷ منطقه شناسایی شده نصب تابلوی هشدار انجام شده است و امید است با همکاری موثر راهداری استان کار نصب تابلو در بقیه نقاط هم انجام شود تا کمترین اثرات منفی توسعه را در حوزه حیات وحش شاهد باشیم.

 معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: گربه‌سانان از جمله پلنگ، یوزپلنگ، گربه وحشی گربه پلاس و جمعیت سگ سانان از جمله روباه و شغال که اغلب شب زی هستند و نیز انواع مار‌ها بیش از سایر گونه‌ها در معرض خطر تلفات جاده‌ای قرار دارند.

عرفانی بیان کرد: البته نصب تابلو‌های هشدار دهنده موجب احتیاط بیشتر رانندگان و تضمین سلامت دو جانبه هم برای مردم و هم برای وحوش می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.