وزیر امور خارجه فنلاند پس از مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو از احتمال پیوستن کشورش به این اتحاد به تنهایی خبر داد.

پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند روز سه شنبه پس از اینکه ترکیه اعلام کرد پیشنهاد سوئد را پس از سوزاندن قرآن در خارج از سفارت این کشور در استکهلم تایید نمی‌کند، گفت فنلاند باید بدون سوئد به ناتو ملحق شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او گفت: «ما باید وضعیت را ارزیابی کنیم که آیا اتفاقی افتاده است که در بلندمدت مانع از پیشبرد کارهای سوئد شود یا خیر.»

وزیر امور خارجه فنلاند روز سه‌شنبه همچنین گفت که در مذاکرات فنلاند و سوئد با ترکیه در مورد درخواست آنها برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو یک مهلت چند هفته‌ای لازم است.

رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت که سوئد نباید انتظار حمایت کشورش را پس از تظاهرات آخر هفته در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم، که شامل سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم بود، داشته باشد.

پکا هاویستو، وزیر امور خارجه در مصاحبه ای تلفنی نیز به رویترز گفت: قبل از اینکه به مذاکرات سه جانبه بازگردیم نیاز به یک بازه زمانی داریم.

سوئد و فنلاند سال گذشته پس از حمله روسیه به اوکراین برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درخواست دادند و اکنون برای پیشبرد درخواست خود به حمایت همه کشورهای فعلی ناتو نیاز دارند.

اما ترکیه گفته است که سوئد به‌ ویژه باید موضع روشن‌تری در برابر آنچه آنکارا تروریست می‌داند، اتخاذ کند؛ عمدتاً درباره شبه‌نظامیان کرد و گروهی که آن را مسئول کودتای ۲۰۱۶ در ترکیه می‌داند.

هاویستو گفت که روز دوشنبه با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه صحبت کرده است.

او افزود: "البته آنها فشار ناشی از انتخابات آتی در اواسط ماه مه را احساس می کنند و به همین دلیل بحث به طور قابل درک از بسیاری جهات در ترکیه داغ شده است."

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
بهترین کشور فنلاند است - شادترین مردم را دارد- خوشبحالشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
ناتو فقط تو رو کم داشت فنلاند. یک کشور یک وجبی و کوچکی مثل فنلاند به ناتو اضافه بشود مثلا چه اتفاقی می افتد ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
این کشور یک وجبی، در سال 1939 که شوروی با تمام قدرتش به آن حمله کرد چیزی نزدیک به چهارصد هزار نفر تلفات به ارتش سرخ وارد کرد. در آن تاریخ کل جمعیت فنلاند حدود سه میلیون نفر و نیروهای نظامی اش فقط سیصد هزار نفر بود.
آخرین اخبار