معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: همه گیری کووید ۱۹ درس‌های بسیار زیادی برایمان به ارمغان آورد.

حسین فرشیدی، در همایش روز جهانی "آموزش سلامت با اولویت سرمایه گذاری برای مردم"، با بیان این مطلب، گفت: همه گیری کووید ۱۹ درس‌های بسیار زیادی برایمان به ارمغان آورد. اگر به گذشته بنگریم می‌بینیم که آن زمان‌ها هم ویروس‌ها و بیماری‌های مختلفی به وجود می‌آمدند که مردم و طبیبان را گرفتار می‌کردند، اما هر کدام از آن‌ها نشانه‌ای بودند تا آماده سازی و در نهایت تاب آوری نظام سلامت را افزایش داده و پیش ببریم تا در زمان وقوع مخاطرات برای سلامتی انسان، بتوانیم به بهترین نحو ارائه خدمات داشته باشیم و با تهدیدات سلامتی مقابله کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ما باید خطرات بدتر از کووید۱۹ را متصور شویم و برای این که این خطرات را به خوبی مدیریت کنیم نیاز به آمادگی و افزایش تاب آوری نظام بهداشتی داریم.

وی ادامه داد: اقدامات فردی و جمعی هر دو برای توانمند کردن یک نظام بهداشتی اهمیت دارند. برای مثال یک بهورز به عنوان یک فرد می‌تواند نقش بسزایی در سلامتی و بهداشت یک روستا داشته باشد. چنانچه حرکت‌های فردی، به سمت حرکت‌های جمعی بروند، قطعا قدرت ارائه خدمت مان نیز افزایش پیدا کرده و از سطح ملی به سطح جهانی تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد: برای اینکه برنامه ریزی‌ها به سرانجام خوبی برسد، باید همکاری و مشارکت شهروندان را داشته باشیم و امر اتفاق نمی‌افتد مگر از مسیر آموزشی مدون مداخله گر جمعی.

فرشیدی بیان کرد: در کشور ما سرمایه‌های انسانی، طبیعی، فرهنگی و تجارب زیادی درخصوص مقابله با مخاطرات وجود دارد و چنانچه هوشمندانه از این سرمایه‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم مشارکت‌های جمعی را شکل دهیم.

وی گفت: باید به کاری که می‌خواهیم انجام دهیم ایمان داشته باشیم. اگر ایمان داشته باشیم، قطعا باور می‌کنیم که آن کار امکان پذیر است و امکان پذیر هم خواهد شد؛ بنابراین باید این باور و اعتماد را در جامعه هم ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه درهر بحرانی باید یکسری نکات قبل، حین و بعداز بحران انجام شود، گفت: برخی می‌گویند که اکنون در دوران پساکرونا قرار داریم؛ درحالی که هنوز به پساکرونا نرسیده ایم و متاسفانه مدیریت جهانی کرونا به خوبی صورت نگرفت و تمام کشور‌ها از یک دستورالعمل واحد استفاده نکردند و امروزه در هر گوشه از جهان، سویه‌های متفاوت کووید سر برمی آورند و هنوز هم زنگ خطر کووید برای ما وجود دارد.

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند دکتر ملک افضلی در شکل گیری مراکز جامع سلامت به منظور بهبود کیفیت زندگی مردم و دسترسی بیشتر به خدمات بهداشتی، خاطرنشان کرد: مراکز جامع سلامت نباید صرفا محلی برای درمان یا خدمت بهداشتی باشند، بلکه باید ارتباط خود با گروه‌های مختلف جامعه، ارگان‌ها و سازمان‌ها از جمله مدارس، شهرداری‌ها و ... حفظ کنند.

فرشیدی با اشاره به طرح شهید سلیمانی در همه گیری کرونا، اظهار کرد: طرح شهید سلیمانی تجربه بسیار خوبی در زمینه مشارکت آحاد جامعه از طریق آموزش مبتنی بر نیاز است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در ترسیم برنامه برای آینده، همه جانبه نگری و همکاری‌های بین بخشی نقش موثری دارند؛ بنابراین تمام دستگاه‌ها باید تجارب خود را مثلا در موضوع کرونا مطرح کنند و این تجارب در قالب دستورالعمل تدوین شود تا ببینیم برای آینده چه برنامه‌ای می‌توانیم متصور شویم. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار