۹۲ درصد مزارع گندم بمپور زیر کشت قراردادی رفت

مدیر جهاد کشاورزی بمپور گفت: بیش‌از سه هزار و ۲۰۰ هکتار از گندمزارهای این شهرستان معادل ۹۲ درصد تحت پوشش کشت قراردادی رفت.

محمد اکرم هودیانی  اظهار داشت: با توجه به‌ سیاست های حمایتی دولت،در سال زراعی جاری کشت گندم در بمپور با افزایش ۲۵ درصدی به بیش‌از سه هزار و ۵۰۰ هکتار رسید.

وی افزود: به منظور حمایت از کشاورزان از ابتدای فصل کشت بیش‌از ۵۵۰ تن بذر و بیش از هزار و ۵۰۰ تن انواع کودشیمیایی تأمین و در اختیار کشاورزان شهرستان بمپور قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی بمپور با بیان اینکه توسعه کشت قراردادی گندم برای تامین امنیت غذایی با استفاده از الگوی کشت مناسب و رسیدن به بهره‌وری تولید، افزایش ارزش افزوده، کاهش ضایعات و تعادل قیمت ضروری بوده و انجام آن در اولویت جهاد کشاورزی است، گفت: ارقام قالب گندم کشت شده در این شهرستان سیروان، سیوند، مهرگان و افق بوده است.

 هر ساله برخی کشاورزان سیستان و بلوچستان در زمان کشت محصول نمی‌دانند که امسال چه محصولی کشت کنند که راحت تر به فروش برسد و سودی نیز شامل حالشان شود؛ بنابراین این قشر زحمتکش بر سر دوراهی قرار می گیرند. اما امسال دولت سیزدهم با ارائه طرح کشت قراردادی گندم در زمین‌های آبی به نوعی تکلیف را برای کشاورزان روشن کرد که محصولشان با قیمت مشخصی خریداری خواهد شد و حتی از کمک‌های دولتی نیز برای خرید کودهای شیمیایی لازم بهره‌مند خواهند شد.

از منظر کارشناسان شفاف شدن قیمت و تضمین بازار محصولات تولیدی، استفاده از کشاورزی قراردادی به‌عنوان وثیقه، مشارکت در ریسک و امنیت در برابر تغییرات قیمت بازار، توسعه و تجاری شدن کشاورزان فعال در اراضی خرد، کاهش هزینه‌های مبادله و ثبات درآمدی کشاورزان و افزایش مهارت‌های مدیریتی و فنی کشاورزان از مهمترین مزایای توسعه کشت قراردادی بشمار می‌رود و در این نوع کشت محصولات با کیفیت یکدست‌تری تولید می‌شود.

کشت قراردادی دغدغه هزینه تولید و فروش محصول را از کشاورز می‌گیرد و به او این اطمینان را می‌دهد دولت در زیان تولید با او شریک است و سود حاصل را هم برای خود کشاورز می‌خواهد، این اقدام به نوعی در قالب خریدهای تضمینی سنوات گذشته است اما با این تفاوت، که دولت از ابتدای کاشت محصول در کنار کشاورزان است و هر کجا لازم باشد آنها را یاری می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار