پادشاه اردن در سفر به کانادا با نخست وزیر این کشور دیدار و درباره مسائل مشترک، منطقه و جهان گفتگو کرد.

 «عبدالله دوم» پادشاه اردن  در سفر به کانادا با «جاستین ترودو» نخست وزیر این کشور دیدار و دو طرف در مورد روابط دو کشور و تحولات منطقه گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ، دیوان پادشاهی اردن امروز (شنبه) با اعلام این خبر در بیانیه‌ای گفت: پادشاه اردن و ترودو مذاکرات دوجانبه و به دنبال آن مذاکرات گسترده‌ای را در مقر پارلمان کانادا در اتاوا پایتخت این کشور برگزار کردند.

در پایان این گفتگو‌ها بیانیه مشترکی صادر شد که در آن آمده است: عبدالله دوم و ترودو گفتگو‌های گسترده‌ای در مورد راه‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه انجام دادند و بر تعهد خود برای همکاری مشترک برای توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری کانادا و اردن تاکید کردند. دو کشور یک قرارداد وام دولتی به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار کانادا (حدود ۹۰.۱۸ میلیون دلار آمریکا) برای مدت ۱۰ سال امضا کردند و این وام از طریق برنامه وام دولتی وزارت امور خارجه، تجارت و توسعه کانادا تامین مالی خواهد شد.

بر اساس این بیانیه مشترک، دو طرف بر تعهد خود برای تقویت امنیت و ثبات بین المللی و ادامه همکاری برای غلبه بر چالش‌ها و بحران‌های منطقه‌ای و جهانی تاکید و نگرانی عمیق خود را از وخامت اوضاع در کرانه باختری و نوار غزه ابراز کردند. دو طرف با تاکید بر حفظ وضع تاریخی قدس خواستار افزایش تلاش ها برای دستیابی به صلح و راه حل دو دولتی شدند.

پادشاه اردن و ترودو همچنین بر اهمیت یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه مطابق با قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت، حمایت از عراق و ثبات آن و  بر ادامه همکاری‌ها و همکاری با شرکای خود برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم و ادامه مشارکت در ائتلاف بین المللی علیه داعش برای تضمین شکست نهایی داعش تاکید کردند.

آن‌ها همچنین در مورد پیامد‌های جنگ اوکراین بر امنیت جهانی بحث کردند و خواستار لزوم پایان فوری جنگ، احترام به قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل و حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین شدند.

شاه اردن پیش‌تر به قطر سفر کرده و با امیر این کشور دیدار و گفتگو کرده بود و پس از کانادا نیز به آمریکا سفر خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
اشتباهی اومده باید با ارباب کانادا مذاکره کنه
آخرین اخبار