اجرای ۳۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری طی ۴۴ سال گذشته در قم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی انواع عملیات‌های آبخیزداری در سطح۳۰۰ هزار هکتار از مساحت حوزه‌های آبخیز استان قم اجرا شده‌است.

محمد شعاعی،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم ضمن اشاره به این که مساحت عرصه‌های آبخیز استان قم یک میلیون و ۱۲۳ هزار و ۸۰۰ هکتار است، بیان داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در طول ۴۴ سال گذشته انواع عملیات های آبخیزداری در سطح۳۰۰ هزار هکتار از مساحت حوزه‌های آبخیز استان قم اجرا شده‌است. احداث بیش‌از ۲ هزار و ۶۰۰ سازه‌ی آبخیزداری و احداث هفت سیستم پخش سیلاب از دیگر اقدام‌های انجام شده است.

وی در ادامه با بیان این که مساحت بیابان‌های استان قم ۹۳۹ هزار و ۲۰۱ هکتار و اراضی در معرض بیابانی شدن استان ۴۲۰ هزار هکتار است، افزود: در همین راستا و در طول ۴۴ سال گذشته عملیات احیایی در منطقه عمومی کوه نمک به وسعت هشت هزار و ۶۸۰ هکتار، عملیات احیایی در منطقه عمومی حسین آباد میش مست به وسعت سه هزار و ۶۶۳ هکتار و همچنین عملیات احیایی در سایر مناطق استان به وسعت سه هزار و ۲۵۸ هکتار اجرا شده‌است.

وی همچنین با اشاره به این که مساحت اراضی جنگی استان شامل بیشه‌های طبیعی، ذخیره‌گاه‌ها، پارک‌های جنگلی و نهالستان‌ها، ۲۳ هزار و ۱۰۳ هکتار است، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک‌هزار و ۲۶۷ هکتار پارک جنگلی و ۴۷ هکتار نهالستان در استان قم احداث شد، همچنین ۲۹ هزار و ۵۸۵ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی و ۹ هزار و ۱۲۶ هکتار بیشه‌های طبیعی در این استان شناسایی شد.

شعاعی تاکید کرد: طی این سال‌ها ۶ هزار و ۱۵۹ هکتار به وسعت جنگل‌های دست کاشت استان افزوده شد و نیز اقدام‌های لازم برای توسعه، بهبود و غنی سازی اراضی جنگلی قم به وسعت یک‌هزار و ۲۱۳ هکتار به عمل آمد.

وی در ادامه به وضعیت مراتع استان قم اشاره کرد و افزود: سطح مراتع قم ۷۲۸ هزار و ۵۱۸ هکتار است که در طول ۴۴ سال گذشته اقدام‌های لازم برای ممیزی مراتع به وسعت ۶۹۸ هزار و ۵۴۹ هکتار به اجرا در آمده‌است، همچنین اجرای انواع عملیات‌های اصلاحی در مراتع نظیر ذخیره سازی نزولات آسمانی، بوته‌کاری، کپه‌کاری، بذرپاشی و دیگر موارد در سطح ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع استان اجرا شده‌است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار