آیتالله سیدمحمد سعیدی امروز در دیدار اعضای شورای معارف صدا و سیما که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد،گفت: محتوای معارفی باید در قالب هنر منتقل شود، وقتی یک ارزش یا سبک زندگی در قالبهای متفاوت تکرار شود به تدریج آن فرهنگ در میان مردم جا میافتد و نفوذ میکند.
تولیت حرم حضرت معصومه (س) افزود: دنیا باید بداند وقتی میخواهد دنبال برنامههای رسانهای معارفی برود باید به ایران نگاه کند، زیرا ما ظرفیت و نمادهای خوب و قشنگ معنوی داریم و میشود از این ظرفیتها برای جذب معنوی افراد استفاده کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برخی از سریالهای فاخر با هزینههای سنگین تولید شده و باید برای همه نسلها تکرار شود تا استفاده ببرند، افزود: سریالهایی که بر اساس اسناد معتبر تاریخی ساخته میشوند مانند کتابهای منبع، همواره قابل مراجعه و تکرار آن خوب است.
تولیت حرم حضرت معصومه (س) با بیان اینکه دانشگاه باید همه جایش دانشگاه باشد، افزود: اگر ما معتقدیم که تلویزیون دانشگاه است باید سریال، طنز، مستند، تبلیغات و همه برنامه هایش فایدهمند و درس آموز باشد.
امام جمعه قم با تأکید بر اینکه دورههای آموزشی معارفی باید برای اهالی رسانه گذاشته شود گفت: باید درسهای اخلاق خاص مانند اخلاق رسانه، اخلاق طنز، اخلاق تولید فیلم و سریال و اخلاقهای مختلف آموزش داده شود، زیرا اگر افراد رها باشند به سمت دیگری کشیده میشوند.
محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در این دیدار بیان کرد: در رسانه ملی یک قرارگاه قرآنی و معارفی با محوریت شبکه قرآن و معارف سیما شکل گرفته تا تمام بخشهای سازمان صدا و سیما در حوزه معارفی همسو شود.
کشکولی با بیان اینکه مهمترین و مؤثرترین محصول رسانه، فیلم و سریال است، گفت: یکی از دغدغههای ما تولید سریالهای فاخر قرآنی و معارفی است که هزینههای بالایی دارد و نیازمند تصویب بودجه در مجلس است و مجلس نیز در این زمینه دغدغه دارد.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه هم اکنون مهمترین درخواستهای مردمی پخش مجدد فیلمهای فاخر معارفی است، گفت: حجم زیادی از درخواستهای مردمی برای ماه مبارک رمضان پخش مجدد سریال یوسف است که نشان دهنده استقبال مردم از این نوع سریالها است از این رو الان سریال سلمان فارسی در دست تولید است، ولی هزینه تولید این سریالها زیاد است.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما عنوان کرد: ما تلاش کردیم که تولید برخی از برنامهها در قم اتفاق بیفتد و در حوزه کارشناسی معارف، چهرههای جدید را از حوزه علمیه قم شناسایی کنیم و در حال حاضر شبکههای رسانه ملی تعامل مستقیمی با مراکز و مؤسسات پژوهشی در قم دارند.