رضا اسماعیلی دبیر هفدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر گفت: برگزاری نشست ویژه «شعر نو» و «نشست دانشگاهی» با حضور استادان و دانشجویان در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد از وجوه تمایز این دوره با دورههای پیشین جشنواره است. تفاوت دیگر این دوره از جشنواره، پوشش گسترده خبری و اطلاع رسانی اخبار مربوط به جشنواره توسط اصحاب رسانه بوده است. تلاش کردیم این دوره از جشنواره «چراغ خاموش» برگزار نشود.
به گفته رضا اسماعیلی ، از زمان انتشار فراخوان جشنواره تا کنون، روند برگزاری جشنواره به خوبی پیش رفته است. اعضای هیئت علمی و داوران این دوره از جشنواره تعامل خوبی با هم داشته اند. جامعه ادبی نیز توجه نسبتا خوبی به این جشنواره داشته است. در مجموع هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر سیری تکاملی داشته است.
دبیر هفدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر گفت: اختتامیه جشنواره بین المللی شعر فجر ساعت ۱۸ روز جمعه ۱۴ بهمن ماه با حضور جمعی از مدیران، اصحاب فکر و فرهنگ و شاعران در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار میشود.
او می گوید: برای فراگیر شدن جشنواره شعر فجر و گسترش دامنه تاثیرگذاری آن، باید زمینهای فراهم کنیم که همه طیفهای ادبی در بخش رقابتی آن شرکت کنند. امسال ما نهایت تلاش مان را برای حضور شاعران - از تمام سلایق - در بخش رقابتی جشنواره به کار بردیم. صدا و سیما و رسانهها نیز باید بیش از پیش به این رخداد ادبی توجه کنند.
وی افزود: اگر محافل ادبی به صورت تخصصی و همراه با جلسات نقد و بررسی شعر و ارائه مباحث نظری توسط پژوهش گران برگزار شود، در رشد و بالندگی بیشتر شعر جوان و کشف استعدادها تاثیرگذار خواهد بود که در هفدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر ۳۱۲۵ عنوان کتاب چاپ اول سال ۱۴۰۰ در بخشهای پنج گانه مورد داوری و بررسی قرار گرفت. در بخش شعر کلاسیک ۱۱۷۵ کتاب، در بخش شعر نو (شعر نیمایی و سپید) ۱۲۰۰ کتاب، در بخش محاوره ۹۵ کتاب، در بخش کودک و نوجوان ۳۲۸ کتاب و در بخش «در باره شعر» که شامل نقد و پژوهشهای ادبی است ۳۲۷ عنوان کتاب توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت.
اسماعیلی گفت: با توجه به این که ۱۲۰۰ عنوان کتاب در بخش شعر نو (قالبهای نیمایی و سپید) مورد داوری قرار گرفته است، میتوان نتیجه گرفت که گرایش نسل جوان به شعر نو بیش از گذشته است. آمار کتابهای حوزه نقد و پژوهش ادبی نیز نسبت به دورههای قبلی افزایش قابل توجهی داشته که امیدبخش است.
او می گوید: خلاقیتها و نوآوریهای شاعران جوان در حوزه فرم، زبان، تکنیک و ساختار شعر، قابل ستایش است. امید است در حوزه محتوا، مضمون و درونمایه نیز شاهد نوآوریهای بیشتری باشیم. شعر جوان ما اگر در حوزه فرم متوقف نشود و به مضمون و درونمایه نیز توجه بیشتری نشان دهد، قابلیتهای فراوانی برای جهانی شدن دارد.