علی نوروزی مدیر یک مدرسه کسبوکار در مشهد گفت: مدرسه کسبوکار فردوسی در سال ۹۴ در دانشگاه فردوسی مشهد متولد شد و در آن زمان دورههایی برای دانشجویان و دانشآموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله برگزار میشد در اواخر سال ۹۸ مدرسه کسبوکار دانشجویی متوقف شد و از آن موقع تا الان ما دورهها را تنها برای دانشآموزان برگزار میکنیم. البته در حال حاضر چند سالی است که این مرکز از دانشگاه جدا شده است.
او افزود: دورهها بر اساس آموزش پنج مهارت اصلی شامل حل مساله، سواد پایه، خلاقیت و نوآوری، کسبوکار و فن بیان برگزار میشود. این پنج مهارت هر کدام دارای شاخههایی است که همگی آموزش داده میشود. مثلا در بخش سوادهای پایه، سواد اقتصادی و سواد جهانی به دانشآموزان تدریس میشود و به عنوان مثال برای آموزش سواد جهانی، فردی از یک کشور خارجی به مرکز دعوت میشود و در مورد فرهنگ و چالشهای اقتصادی کشور خویش صحبت میکند. این دورهها هر ۲ ماه یک بار و در کارخانه نوآوری مشهد برگزار میشود.
مدیر مدرسه کسبوکار با بیان اینکه این مجموعه اکنون هر ساله برای حدود ۲۰۰۰ دانشآموز دوره برگزار میکند، ادامه داد: همچنین یکی دیگر از اقدامات ما آموزش مباحث مورد نیاز برای شرکت در المپیاد تفکر و کارآفرینی است که توسط اساتید این حوزه و کارآفرینان موفق انجام میشود. در سه سال اخیر که این المپیاد در سطح کشور در حال برگزاری است، بیش از هزار قبولی در مراحل اولیه داشته و ۲۰ مدال کشوری المپیاد متعلق به دانشآموزان ما بوده است و ما تبدیل به قطب المپیاد کارآفرینی کشور شدهایم.
بیشتر بخوانید
نوروزی بیان کرد: یکی دیگر از بخشهای کاری مجموعه ما برگزاری مسابقه ملی سخنرانی رساست که دانشآموزان ضمن مشاهده آموزش سخنوری، با طی سه مرحله در این مسابقه شرکت میکنند. همچنین از دیگر اقدامات ما برگزاری طرح سینما کسبوکار است که بر اساس آن، دانشآموزان و خانوادههای آنان با تماشای فیلمهای مرتبط با کار تیمی و توسعه کسبوکار، مدیران این حوزه را نقد میکنند. اینها از اقداماتی است که باعث میشود دانشآموزان پس از اتمام دورههای آموزشی از مجموعه جدا نشوند و همچنان در کنار ما باشند.
او با بیان اینکه هدف از پایهگذاری این مرکز آموزش اشتغالزایی و کسبوکار به دانشآموزان است، تصریح کرد :ما معتقدیم دانشآموزان باید اصول کسبوکار را از نزدیک لمس کنند و تمام تلاشمان هم این است که دانشآموزانی که در دورههای آموزشی ما شرکت میکنند، اولا از این مجموعه جدا نشوند و ثانیا مسیر شغلی خود را پیدا کنند. در حقیقت یادگیری مهارتها باید به ترسیم مسیر شغلی دانشآموزان ختم شود. بسیاری از دانشآموزانی که در دورههای ما شرکت کردهاند، توانستهاند در دوران جوانی به مشاغلی نظیر برنامهنویسی، عضویت در هیات مدیره شرکتهای استارتاپی و... دست یابند.