همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، طرح متروی کرج پس از فراز و نشیب‌های بسیار روی ریل پیروزی می‌افتد.

سال ۱۳۸۵ کلنگ احداث قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه به زمین خورد، یعنی درست زمانی که هنوز نامی از استان البرز به میان نیامده بود و کرج و همه دبدبه‌ اش، تنها شهرستانی از استان همجوار، تهران محسوب می‌شد.

این طرح سال‌ها با پیشرفت تاتی‌وار پیش‌ رفت و مسئولان هر دوره‌ای از شورا و مدیریت شهری خبر از افتتاح آن در آیند‌ه‌ای نزدیک می‌دادند.

صلواتی، مدیر وقت حمل و نقل ریلی شهرداری کرج گفته‌ بود: خوش‌بینانه نگاه کنیم، فاز اول خط دو متروی کرج شهریور ۹۹ راه اندازی می‌شود اما اگر به شکل واقع‌بینانه به این قضیه نگاه کنیم این فاز از طرح در دهه فجر سال آینده به مرحله افتتاح خواهد رسید.

از نگاه واقع‌بینانه او هم گذشت و عملا مترو به نقطه بهره‌برداری نرسیده بود.

شعله فرصت دیگر

بعد از روی کارآمدن دولت سیزدهم، عبداللهی، استاندار البرز بعد از بازدید از طرح قطار شهری کرج با تاکید بر لزوم رایزنی‌های ملی و جلب توجه وزارتخانه‌های مربوطه بر پیشبرد طرح ها، گفت: اکنون دولت با اشراف به اهمیت استان البرز در جوار پایتخت، نگاه ویژه‌ای به برنامه‌ برنامه‌های استان دارد بنابراین باید از این فرصت نهایت بهره را داشته باشیم.

او همچنین از شهرداری کرج خواست که منابع مالی را طبق زمانبندی، به طرح‌ها تزریق کند و در این راستا فرصت‌های سرمایه گذاری در کنارگذر شمالی و قطار شهری کرج به متقاضیان معرفی و از توانِ بخش خصوصی برای تسریع در کار، استفاده شود.

استاندار البرز گفت: اهتمام ما در راستای بهره برداری از کل خط ۲ قطار شهری کرج است تا با اتصال به ایستگاه شهید سلطانی در کرج مردم بتوانند برای تردد بین تهران و کرج به خطوط اصلی مترو، دسترسی داشته باشند.

آزمایش فرصت

همزمان با هفته دولت در ۱۴۰۱ خبر بهره برداری آزمایشی بخشی از متروی کرج ذهن‌ها به سمت فرصت استفاده شهروندان از این امکان شهری سوق داد.

رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج گفت: بنا شده ایستگاه f تا k (۴۵ متری گلشهر و چهارراه طالقانی) در هفته دولت به صورت آزمایشی بهره برداری شود.

محمد اسدیان با اشاره به گام‌های مورد نیاز برای بهره برداری قطعی از این ۲ ایستگاه، افزود: تست سرد، تست گرم و راه اندازی آزمایشی مراحلی است که قبل از بهره برداری قطعی از این ایستگاه‌ها باید طی شود.

اولین واگن‌ها به خط ۲ قطار شهری کرج رسید

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج از انتقال اولین واگن های قطارشهری به ایستگاه چهار راه طالقانی خط ۲ قطار شهری این کلانشهر خبر داد.

مسعود محمدی گفت: با تلاش کارکنان فنی سازمان قطار شهری کرج، اولین سری از واگن‌های رام یکم قطار شهری از مسیر ایستگاه چهارراه طالقانی وارد تونل شد.
 
او می‌گوید: با ورود کشنده (دیزل) و واگن ها به داخل تونل خط ۲ قطار شهری کرج، تست آزمایشی این خط ریلی آغاز می شود.
 
اولین واگن‌های خط ۲ قطار شهری کرج

خطرها پشت گوش نیفتد

هرچند اخیرا پیشرفت قطار شهری ملموس بود اما گمان حواس پرتی کارشناسان مربوطه از ایمنی مترو به دلیل دست‌پاچگی برای رسیدن به روز افتتاح، نگرانی برخی را درپی داشت.

آیت‌الله حسینی همدانی، امام جمعه کرج گفت: از اقدامات همه افرادی که در طرح قطار شهری کرج فعالیت داشته‌اند قدردانی می‌کنیم اما طبق گزارش‌هایی که به ما رسیده هنوز بخش‌هایی از این طرح دارای نقص فنی است بنابراین قبل از بهره‌برداری از آن، کارشناسی دقیقی انجام شود تا خطری متوجه مردم در آینده نباشد.

سرد و گرم متروی کرج

اواخر دی‌ماه رئیس شورای شهر کرج رئیس شورای اسلامی شهر کرج از تست سرد موفقیت آمیز اولین رام قطار شهرکرج خبر داد.

علی قاسم‌پور گفت: راه اندازی طرح خط ۲ قطار شهری تست سرد اولین رام قطار شهرکرج به همت همکاران در حوزه حمل و نقل و تجهیزات ریلی با موفقیت انجام شد.

او می گوید: در این تست رام قطار ۲۰۱ طرح خط ۲ با حرکت از سکوی شمالی ایستگاه آیت الله طالقانی و با عبور از ایستگاه‌های میدان شهیدآجرلو، سه راه رجایی شهر، دهقان ویلا، میانجاده و با رسیدن به ایستگاه چهل و پنج متری گلشهر که با تمامی نکات عمرانی و تجهیزاتی مورد ارزیابی قرار گرفت، پس از شانت (تغییر خط از شمالی به جنوبی با سوزن جابه جایی خط) از خط جنوبی به سمت ایستگاه آیت الله طالقانی با موفقیت بازگشت.
راه اندازی متروی کرج
بعد از این مورد، در دوم بهمن ماه‌ نیز شاهد تست گرم موفقیت‌آمیز قطار شهری کرج بودیم که نوید بلوغ این طرح ۱۷ ساله در شهر کرج محسوب می‌شد.
فجر مترو کرج
در نهایت براساس وعده مسئولان امر بنا شد ایستگاه گلشهر تا زیرگذر آیت الله طالقانی قطار شهری کرج رسما در دهه مبارکه فجر و در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب روی ریل بیفتد و این خاتمه وعده‌ها و احقاق مطالبه عمومی باشد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج گفت: خط ۲ قطار شهری کرج ۲ رام قطار دارد و در گام نخست این خط ریلی روزانه به مدت۸ ساعت به مسافران خدمات رسانی می کند.

کوزه‌کنانی گفت: رام نخست قطار شهری کرج با هفت واگن، دارای ظرفیتی هزار و ۴۰۰ نفری است.

او می‌گوید: اتصال ایستگاه چهارراه طالقانی به ایستگاه شهید سلطانی به عنوان گام بعدی برای انجام بخش دیگر از خط۲قطار شهری کرج هدفگذاری شده و در دست اقدام قرار گرفته است.
از آینده مترو بدانیم
سخنگو و نایب رئیس شورای شهر کرج گفت: خرداد ماه سال آینده‌ایستگاه سه راه رجایی شهر به‌ایستگاه‌های چهارراه طالقانی و گلشهر کرج متصل می‌شود.
راه اندازی متروی کرج

عمار ایزدیار با بیان اینکه فاز دوم، بر بهره‌برداری ازایستگاه چهارراه طالقانی تا شهید سلطانی و پایانه خط ۵ تهران متمرکز شده است، گفت: درصدد هستیم که از ایستگاه گلشهر تا ایستگاه زیرگذر آیت الله طالقانی را تا دهه مبارک فجر امسال برای بهره‌برداری مهیا کنیم.

وعده‌ای دیگر، مرحمی برای حمل و نقل عمومی

طرح دیگری که شاید بتواند مرحم ترافیک کرج شود و تا حدودی از آلودگی هوا کم کند، راه‌اندازی BRT یا همان خط ویژه اتوبوس های تندرو است که در دوره قبل مدیریت شهری اقدامات بدوی آن با هزینه‌ای که آمار دقیقی از آن نداریم اجرا و بعد از مدتی جمع آوری شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج گفت: احداث نخستین خط ویژه اتوبوس های تندرو این کلانشهر با هدف کاهش آلودگی هوا و تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی در شورای شهر کرج تصویب شد.

علیرضا رحیمی افزود: طرح مطالعاتی این خط تندرو به طول ۳۰ کیلومتر در کرج انجام شده و به زودی روند احداث آن عملیاتی می‌شود. او در خصوص بزرگترین طرح حمل و نقل همگانی و عمومی به عنوان BRT کرج، می‌گوید: شهرداری موظف است این خط را برابر تبصره۵۹ بودجه ۱۴۰۱، احداث کند.

بزرگراه شمالی، راهی برای دور زدن ترافیک

آزادراه کنارگذر شمالی کرج دومین بزرگراه درون‌شهری کرج و یکی از بزرگترین طرح‌های شهری کرج است که عاملی موثر در کاهش ترافیک شهر خواهد بود.

این بزرگراه از ادامه آزادراه شهدای البرز در تقاطع با ابتدای جاده کرج-چالوس(بلوار جانبازان)، آغاز و در خیابان خوارزمی حصارک به پایان می‌رسد و در آینده به آزادراه کرج-قزوین نیز وصل خواهد شد.

شهردار کرج از تزریقِ یکصد میلیارد تومان به طرح ملی کنارگذر شمالی از مهر ماه جاری تاکنون خبر داد.

مهرداد کیانی گفت: تحقق این مهم در سایهِ همدلی و همراهی موجود انجام شده است که حرکت و جوشش خوبی را ایجاد خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه در بودجهِ سال ۱۴۰۲ نیز اعتبار مناسبی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام پیش‌بینی شده است، می‌گوید: بودجهِ ۱۴۰۲ شهرداری کرج در حدود ۴۰ درصد افزایش یافته که با تصویب شورای اسلامی شهر، نویدبخش اتفاقات بسیار خوبی در بخش‌های مختلف به ویژه تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام است.

شهردار کرج در ادامه به خریداری ۷۴ دستگاه تاکسی ون پس از حدود ۱۵ سال اشاره کرد و گفت: این مهم طی سال جاری و در جهت جبران عقب ماندگی‌ها انجام شده است.

حمایت برای زندگی بهتر امید آن می‌رود شهروندان کرجی هم با استقبال از متروی کرج، BRT و سایر طرح‌هایی که به‌منظور کاهش ترافیک شهری اجرا می‌شود به همدیگر در کاهش آلودگی هوا کمک کنند تا شاهد تاثیر سوء آن بر محیط زیست و سلامتی همگانی نباشیم.

از طرفی هم مسئولان امر باید در نگهداری و ارتقای امکانات شهری از جمله مترو تلاش کنند تا کاهش کیفیت، انگیزه و استقبال شهروندان را از حمل و عمومی سلب نکند.

گزارشی از دانیال خلج 
 
برچسب ها: قطار شهری ، دهه فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
بعد بیست سال پنج کیلومتر مترو را میخواید راه بندازند برید مسئله را از ریشه درست کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
با سلام. لطفا یه فکری هم به حال بهشت سکینه کنید. اگه کسی ماشین شخصی نداشته باشه نمی تونه بره سر قبر پدر و مادرش و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
اتوبان شمالی هم که به بهره برداری برسه ازش استقبال نمیشه. از بس که عوارض آزاد راه گرونه. رفت و برگشت ۱۲۰۰۰ تومان . آخه چه خبره.
Iran (Islamic Republic of)
هادی فرهودی
۰۲:۴۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
17 ساله قراره اینکار را انجام بدهید!!!!!!!!!!!! کی دیگه هنوز موقعش نرسیده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
روح مرضیه حدیدچی شاد
Iran (Islamic Republic of)
یزدان خواجویی قرایی
۲۱:۱۶ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
سلام بنده واقعاً برای تردد ها در کرج با تاکسی تلفنی و ماشین شخصی اذیت میشم لطفاً هر چه سریعتر این متروی گلشهر و هشتگرد و اتوبوس تندرو راه اندازی شود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
مترو کرج تهران واقعا کند و افتضاح است کشورهای دیگه قطار مغناطیسی دارند ما دم پایتخت اینهمه عقب ماندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
سلام لطفا نگاهی هم به شهر جدید هشتگرد بیندازید این شهر با توجه به اینکه افرادی دست تنگ وبه ناچار از تهران کوچ کرده اند هیچ امکانات رفاهی از قبیل مرکز خرید تفریحی آموزشی بیمارستانی ندارد از همه بدتر از نظر تمیزی و فضای سبز خصوصا در فاز ۷ هیچ نظمی ندارد کل شهر وجوی آب پراز اشغال وسط هست لطفا به این مردم محروم هم نگاهی بیندازید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۷:۲۲ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
با سلام عرض ادب
لطفاً بفرمائید زباله های شهر کرج را نیز مدیریت بفرمایند.
خیلی جای تاسف دارد که در منطقه ۵ کرج زباله ها به بد ترین شکل ممکن جمع اوری میکردد
Iran (Islamic Republic of)
Shahiin
۱۹:۱۵ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
در این مورد موافقم خودم ساکن کرج نو هستم
محله ها فاقد سطل زباله هستن و یا خیلی کم هست و همم خیلی دور

و ملت ب ناچار زباله های خود را جلوی درب ساختمان میزارن ک گربه ها و زباله گرد ها پاره میکنن و میریزن رو زمین
بخدا ادم خونش مهمون میاد خجالت میکشه
مسئول عزیز هرزگاهی بی زحمت ی سر ب کوچه های کرج نو و سایر مناطق کرج بزن و فرق بینشون رو حس کن دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
هرکجاوهرشهرکه پلی یاخیابانی یامترویاچیزهای دیگرساخته میشه چندبرابربودجه آنجا خورده میشه وآخرسرهم چیزبدردبخورتحویل مردم نمیدن الان پُلهائی ساخته شده برای رفع ترافیک ومشکل مردم ولی خیلی بدترشده هم ازنظرترافیک وهم بلااستفاده بودن آن چون نه مهندسی سازاست ونه اصولی فقط بودجه حرام کن ودرکنارش یکسری جیبشان خوب پرمیشه این است پِروژهائی که ساخته میشن چون افرادومسئولین ناکارآمدبیشترازاین ازدستشان نمیاید