چین با هدف حمایت از شبکه نظارت ماهواره‌ای خود در اقیانوس، قصد دارد یک پایگاه زمینی در قطب جنوب تاسیس کند.

تلاش چین برای پیشتازی در عرصه فضا و رقابت با آمریکا در آستانه ورود به مرحله جدیدی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چین که سومین کشور جهان پس از اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا در ارسال انسان به فضا محسوب می‌شود، امروز (پنجشنبه) از تصمیم خود برای ساختن پایگاه زمینی در قطب جنوب به منظور حمایت از شبکه نظارت ماهواره‌ای خود در اقیانوس خبر داد.

این در حالی است که افزایش پایگاه‌های زمینی برای حمایت از ماهواره‌های رو به رشد چین و نیز برنامه بلندپروازانه این کشور در فضا باعث افزایش نگرانی‌ها در برخی از کشور‌های جهان شده است. آن‌ها بر این باورند این اقدامات در راستای تلاش پکن برای افزایش جاسوسی صورت می‌گیرد. با این حال، چین بار‌ها این اتهامات را رد کرده است.

اقدام چین در ساخت پایگاه زمینی در قطب جنوب پس از آن صورت می‌گیرد که کشور‌های غربی از ارائه خدمات به پکن سرباز زدند. در سال ۲۰۲۰ یک شرکت سوئدی که دارای پایگاه‌های زمینی به منظور کمک به پرواز فضاپیما‌های چینی و اطلاعات پیرامون آن بود، از امضای قرار جدید با این کشور اجتناب کرده و دلیل این اقدام را تغییر ژئوپولیتیک عنوان کرد.

اکنون شرکت هوافضای چین با قراردادی به ارزش ۶ میلیون و ۵۳۰ هزار دلار قرار است یکی از دو پایگاه دائمی تحقیقاتی پکن در قطب جنوب را راه اندازی کند. به دلیل حساسیت موضوع تاکنون هیچ جزئیات فنی از این اقدام منتشر نشده است.

پایگاه خبری اسپیس چاینا می‌گوید این پروژه بخشی از یک هدف بزرگتر به منظور ساختن اقتصاد دریایی چین و تبدیل شدن این کشور به یک قدرت دریایی صورت می‌گیرد.

چین همچنین در نظر دارد پایگاه فضایی خود را مستقل از سازمان فضایی ناسا متعلق به آمریکا در مدار پایین زمین بسازد. در همین راستا، سال گذشته میلادی پکن اقدام به ارسال ۳ محموله به فضا برای ساخت این ایستگاه فضایی کرد. این محموله آخرین بسته ارسال برای ساخت این ایستگاه فضایی به شمار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۰:۴۴ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
اصولا وقت آن است که کشورهای مخالف غرب ماهواره های هم افزا و ماهواره های مربوط به رسانه های خود را در مدار زمین مستقر کنند تا پایانی بر یکجانبه گرایی غرب در پمپاژ دروغ باشد.
آخرین اخبار