همزمان با برنامه ریزی برای سوزاندن قرآن کریم در نروژ، ترکیه سفیر این کشور را احضار کرد.

با افزایش افراط گرایی و اسلام هراسی در کشور‌های حوزه اسکاندیناوی، نروژ نیز اقدام به اعطای مجوز برای تظاهرات ضداسلامی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه ترکیه در واکنش به اقدام نروژ برای اعطای مجوز برای تظاهرات ضداسلامی برای فردا (جمعه)، اقدام به احضار سفیر این کشور در آنکارا کرد.

روزنامه نروژی وردنز گنگ گزارش داد یک گروه از افراط گرایان ضداسلامی در نظر دارند در تجمع جمعه در مقابل سفارت ترکیه در اسلو، پایتخت نروژ نسخه‌ای از قرآن کریم، کتاب مقدس مسلمانان جهان را به آتش بکشند. این اقدام در راستای هماهنگی با تجمعات مشابه در سوئد و دانمارک انجام می‌شود.

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: آنکارا به شدت برنامه ریزی برای تجمع ضداسلامی و توهین به کتاب مسلمانان را محکوم می‌کند. ما خواهان جلوگیری از برگزاری این تظاهرات و تجمعات مشابه افراط گرایان در نروژ هستیم.

وزارت خارجه نروژ نیز با تایید احضار سفیر این کشور مدعی شد: سفیر ما در آنکارا به حق آزادی بیان در قانون اساسی نروژ اشاره کرده و افزوده است دولت هیچ مداخله‌ای در زمینه برگزاری این تجمعات ندارد و این امر به صورت خودجوش انجام می‌شود.

براساس قوانین نروژ، پلیس این کشور تنها زمانی می‌تواند مانع از برگزاری تجمع معترضان شود که احساس کند این امر امنیت اجتماعی را به مخاطره می‌اندازد. با این حال، در این کشور هر گونه توهین به یهودیان و یا انکار هلوکاست می‌تواند عواقب جدی از جمله زندانی شدن را درپی داشته باشد.

ترکیه پیشتر به دلیل به آتش کشیده شدن قرآن کریم در استکهلم و کپنهاگ، سفرای سوئد و دانمارک را احضار کرده بود. مقامات آنکارا می‌گویند به دلیل سیاست‌های خصمانه سوئد، روند گفتگو‌ها برای عضویت این کشور در سازمان ناتو را متوقف کرده و مخالف ورود استکهلم به این نهاد نظامی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار