مصطفی ملکوتیان استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در میزگرد با موضوع راه کارهای استادان برای مقابله با اغتشاشات، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر به تحلیل جنبههایی از فتنه ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: این فتنه، فتنه اشراف علیه انقلاب بود که در چهار موضوع قابل بحث بود.
او، زمینهها و علل، ماهیت، عوامل و نیروها، روشها و نقشهها و مراحل و روشهای مقابلهای را در شمار این موضوعات چهارگانه ذکر کرد.
ملکوتیان همچنین با تصریح بر اینکه علیه انقلاب، انقلاب نمیشود بلکه ضد انـقلاب با حمایت دولتهای بیگانه به مبارز علیه انقلاب دست میزند، گفت: دشمن در برابر انقلاب از نظر نظامی شکست خورده و وقتی استعمار شکست میخورد در واقع اهرم مبنایی خود را از دست میدهد و به همین دلیل به راههای دیگر مثل اهرم اقتصاد و اغتشاش روی میآورد.
او، در زمینه علل این فتنه هم عنوان کرد: اغتشاشات امسال پروژهای برنامه ریزی شده بر محور بیگانگان بود. دخالتهای آشکار نظامی و پیاپی، تلاش رسانهای عرب در راستای نگه داشتن تنور داغ اغتشاش، گذراندن دوره توسط برخی اغتشاگران در خارج از کشور و واریز پول به حساب آنها و ... از سوی بیگانگان در این اغتشاشات مشهود بود.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران همچنین از دست دادن ایران راهبردی، افزایش قدرت منطقهای ایران، فروپاشی نظام دو قطبی، تضعیف غرب و پیشرفت علمی و فناوری ایران از دلایلی عنوان کرد که موجب شد تا بیگانگان تمام قد برای کنترل و مدیریت اغتشاشات ورود کنند. تصریح کرد: بخشی از سیطره غرب ناشی از رشد تکنولوژی است و این سیطره شکسته شد.
او با طرح این پرسش که چرا غربیها و آمریکاییها دست از مخالفت با ایران و انقلاب اسلامی برنمیدارند و همیشه تحریم میکنند و برنامههای مبارز را پیش میگیرند و اعمال فشارها. این مسئله به ۳ دلیل است اول ایران راهبردی؛ به نقشه که نگاه کنیم کشور ایران بین ۳ قاره واقع شده و کشورمان دارای منابع عظیم گازی و نفتی است که اقتصاد جهان به آن نیازمند است.
ملکوتیان در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این پرسش که چرا غربیها و آمریکاییها دست از مخالفت با ایران و انقلاب اسلامی برنمیدارند و همیشه تحریم اعمال کرده برنامههای مبارز را پیش گرفته اند؟ گفت: این مسئله به ۳ دلیل است نخست؛ ایران راهبردی. اگر به نقشه که نگاه کنیم متوجه میشویم که ایران بین ۳ قاره واقع شده و دارای منابع عظیم گازی و نفتی است و در واقع اقتصاد جهان به آن نیازمند است.
او دومین علت را بازتابهای انقلاب اسلامی ذکر و بازتابهای منطقهای و جهانی انقلاب اسلامی را سومین علتی عنوان کرد که به دنبال آن و افزایش قدرت منطقهای و بینالمللی ایران، فروپاشی نظام دوقطبی، تشکیل محور مقاومت در منطقه، الهام بخشی به حرکتهای اسلامی، و تضعیف غرب حادث شد.
ملکوتیان که معتقد است پیشرفتهای ایران، اهرمهای جهانی نظام سلطه را از دستش خارج کرده، گفت: اگر در یک زمینه مشخص تکنولوژی به اوج قدرت برسیم بسیاری از کشورهای جهان دیگر به سمت غرب به آن تکنولوژی نخواهند رفت.
او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان کرد: بخشی از سیطره جهانی غرب ناشی از رشد علم و فناوری است و اگر کشورهایی که به عدالت معتقدند وارد میدان شوند سیطره غرب آرام آرام شکسته میشود.
ملکوتیان همچنین به سوء کارکردهای دولت گذشته و تمرکزی که بربرجام بود اشاره و مدعی شد که این مهم موجب تا تعطیلی کشور و تحریمها، رخنه شدن از طریق شبکههای اجتماعی و فضای مجازی و کوچک نمایی شد و نهایتا شاهد هدایت و تلاشهای مجری شبکههای فارسی زبان همگی از یکجا و تاثیرگذاری آنها شدیم.
این استاد دانشگاه گفت: اگر علل و اهداف واقعی و پشت پرده را بررسی کنیم، بدون شک خواهیم دید که آنها با نظام مقدس انقلابی و اسلامی مخالف هستند، اما این را هم میدانند که ناتوانند و امکان ضربه کاری ندارند.
او گفت: با توجه به تحولات منطقهای و جهانی باید گفت که تضعیف محور مقاومت در منطقه (اغتشاش در عراق و لبنان در سالیان گذشته)، تضعیف محور مقاومت و ترس از آینده تحولات جهانی مثل نبرد اوکراین و پیمان شانگهای و ... در واقع سیگنالهایی هستند که در تحولات جهانی نقش آفرین هستند.
ملکوتیان به فراهم کردن شرایط برای امضای برجام دو و ۳ با اعمال فشار هم اشاره و بیان کرد: آنها میدانند که نظام جمهوری اسلامی توان کافی برای حفظ برای اقتدار خود دارد و مردم هم هر زمان لازم باشد به صحنه میآیند و با حضور خود توطئه را ناکام میگذارند.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: از نظر آنها با اغتشاشات شاید بتوانند دولت ایران را از دولتهای دوست جدا کنند، اما واقعیت این است که آنها از غتشاشات استفاده ابزاری و در ظاهر هم این اهداف را کتمان میکنند.
او، به مبحث ماهیت و عوامل و نیروها در اغتشاشات اخیر هم اشاره و عنوان کرد: آنها در ابتدا راهاندازی نقشه انقلابهای رنگین داشتتد، اما به دلیل خلاء قدرت ایجاد شده بعد از فروپاشی اتحادیه شوری و بلوک شرق، کشور ما در انقلاب رنگی نبوده است.
ملکوتیان گفت: با شکست روش فوق آنها دشمنان تلاش کردند که با ورود اسلحه اختلال نظامی ایجاد کنند، اما با عدم همراهی مردم مواجه شدند و نهایتا طرح سوم آنها در بخش اعتصاب بازاریان شکل گرفت که مردم همراهی نکردند.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: با حضور مردم در صحنه و اعتماد به نفس ملی و وحدت عمومی و در واقع نقش رهبری معظم انقلاب در آگاه سازی جامعه بعنوان یک روش صریح، ماجرای اغتشاشات به انتها رسید.
محمد شفیعی فر استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: بروز حوادث اخیر اگرچه ناشی از عوامل خارجی بود، اما باید به تحولات داخلی کشور هم پرداخت.
او گفت: عوامل دارز مدت و زمینه سازی وجود دارد که موجب تحولات و اعتراضات شد و همچنین عواملی هم شتاب زا در کنار آن قرار گرفت و زمینه ساز اغتشاشات شد.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه مرگ طبیعی مهسا امینی، بستر بروز اغتشاش را فراهم کرد همانگونه که در سال ٨٨ یک توهم موجب برور فتنه شد، گفت: سال ٨٨ دعوا بر سر انتخابات نبود بلکه عوامل دارز مدت زمینه سازی کرده بود.
شفیعی همچنین با بیان اینکه ٤ فاکتور اساسی برای فهم این عوامل دراز مدت وجود دارد، گفت: فرهنگ سیاسی جامعه از جمله این فاکتورهاست؛ فرهنگ سیاسی ایرانی ظرفیت تنش و سیاسی را دارد. جامعه ایرانی با جامعه پاکستان و ... فرق دارد، اما فرهنگ سیاسی ایرانی از دو جزء اساسی تشکیل شده است که هر دو برای اغتشاش و تنش و درگیری ظرفیت دارد.
او با تصریح بر اینکه فرهنگ ایرانی با فرهنگ عربی تفاوت دارد، عنوان کرد: فرهنگ ایرانی فرهنگ ایثار و تلاش و فداکاری است؛ ایرانی از حساسیتًهای خود کوتاه نمیآید، چرا که تمدن ساز بوده است.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه این موضوع در جنگ و انقلاب بدرد میخورد، اما برای سازندگی مناسب نیست و تخریب ایجاد میکند، گفت: مذهب شیعه با اهل تسنن تفاوت دارد و ظرفیت انقلابی و مبارزه بالایی دارد، چرا که شهادت، قیام، مبارزه، مشروعیت و ... در آن تعریف شده است.
شفیعی همچنین با بیان اینکه جامعه ایران دو قطبی است، گفت: این به لحاظ جامعه شناختی در جامعه ما وجود دارد و بنده مدعی هستم که قبل از اسلام نیز وجود داشته است.
او با اشاره به وجود دو فرهنگ موازی در جامعه و تثبیت آن با ورود تجدد به کشور، گفت: بخشی از جامعه فرهنگ غربی را پذیرفتند و بخشی دیگر به فرهنگ و سنتهای بومی خود پایبند هستند؛ بنابراین جامعه ما به لحاظ جامعه شناختی و تاریخی یک ظرفیت دو قطبی همیشگی دارد که ما نباید اجازه ندهیم فعال شود؛ شکاف نسلی وجود دارد و با نسل قبل تفاوت دارد.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر در جامعه شناسی به مبحث شکافها اشاره شده است مثلا شکاف نسلی و با نسل قبل تفاوت دارد و این شکاف البته فعال نیست.
شفیعی با بیان اینکه شکافهای زبانی و قومیتی هم داریم که خوشبختانه فعال نیست و در یک شرایط ممکن است فعال شود، گفت: در حال حاضر یک شکاف فعال داریم که بر اساس شکاف سنت و تجدد بنا شده و نمیتوانیم آن را حذف کنیم.
او گفت: جامعه ما دو قطبی است و نه کاملا سنتی و یا مدرن و جدید هستیم، بنابراین جمهوری اسلامی بین این دو طیف است و فایده آن البته در انتخابات خوب است و موجب انگیزه میشود.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه به آرمانهای اجتماعی ملت ایران که در طول دوران معاصر مبنی بر آزادی، عدالت و استقلال اشاره کرد و گفت: ۳ آرمان از آرمانهای متعالی جامعه محسوب میشود.
شفیعی با بیان اینکه آرمانهای انقلاب اسلامی در جمهوری اسلامی نهادینه شده و قانون اساسی بر اساس این ۳ آرمان شکل گرفته، تاکید کرد: حکومت نمیتواند در برنامههایش یکی از این سه آرمان را کمرنگ کند و متعادل همگی را در در نظر میگیرد؛ لذا اگر به آرمانها نپردازیم، مشکل بوجود میآید؛ البته آرمان آزادی حد تفریط و افراط دارد.
او، به آرمان اجتماعی به عنوان سومین قاعده هم اشاره و بیان کرد: این عقلانیت در فرهنگ ایرانی وجود دارد که نه با غرب و نه شرق درگیر شود و یا مبارزه کند و تسلیم شود؛ ایرانیها میخواهند خودشان باشند، بنابراین آرمانهای اجتماعی یکی از آنهاست.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران قائده چهارم را الزامات کارکردی برشمرد و گفت: حکومت باید به اهداف خود برسد و همبستگی اجتماعی ایجاد و حفظ شود؛ حکومت باید ارزشها و الگوهای اساسی و فرهنگی را انتقال دهد.
شفیعی اعتقاد دارد حکومتی که نتواند آرمانهای مبنایی خود را باز تولید کند نتیجه آن تغییر آرمانها میشود.
او با بیان اینکه سیستم فرهنگی ما نتوانسته در تربیت جوانان به خوبی عمل کند، تاکید کرد: اصلاح اساسی در نظام آموزش و پرورش به شدت احساس میشود؛ بسیاری از نخبگان، نظریه پردازان و دانشمندان ایرادات اساسی به این سیستم دارند و تا کنون سیستم نتوانسته تحول اساسی ایجاد کند.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: آموزش و پرورش باید جزو سیستمهای کلان باشد. صداوسیما تاثیر بسیاری دارد در انعکاس این موارد.
شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نظام حزبی نداریم، اما جناح داریم، بر لزوم کارآمدی نظام جمهوری اسلامی تاکید و عنوان کرد: نظام حزبی دارای مشکل است و باید اصلاح شود. در تحقق اهداف و آرمانها هنوز موفق نبودهایم.
او گفت: نخبگان ما موشک نقطه زن میسازند، اما یک موبایل برای جوانان خود نساخته اند. در زمینه فناوری ضعف داریم، چرا یک موبایل داخلی مشابه خارجی نداریم.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در پایان به موضوعاتی از جمله پیگیری تحقق عدالت اجتماعی، رفع تبعیض، توجه به نخبگان از طریق رسانهها و ... پرداخت.
دکتر نیره قوی رئیس پژوهشکده فرهنگ و دین پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نیز با اشاره به حاصل پنج سال تلاش خود در حوزه زنان در قالب کتابی تحت عنوان درآمدی بر کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند "در حوزه زنان باید خود زنان وارد شوند".
او گفت: در آمریکا زنی فریاد میزند مرگ بر جمهوری اسلامی و وقتی به زنان جمهوری اسلامی میرسد، میگوید در جمهوری اسلامی زنان آزادی ندارند.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و دین پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، گفت: جوان امروز ما باید بداند دو پارادیم فکری در مورد زنان در دنیا وجود دارد و انقلاب اسلامی میخواهد سومین پارادایم را مطرح کند که هنر ما استناد در این باره است.
قوی، به سند شورای اهمیت ملی و سیاستهای راهبردی آمریکا اشاره و بیان کرد: سیاستهای این کشور به واسطه زنان و جوانان ارائه میشود و در واقع سرمایه گذاری آنها بر این قشر است.
او گفت: ٢٠ جلد کتاب ترجمه شده و آمریکاییها میگویند در مورد زنان اشتباه کردهایم. در نقد پارادایمها میتوان از این ترجمهها در کلاس درس انقلاب اسلامی استفاده کرد.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و دین پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با تصریح بر اینکه غربیها معتقدند که زنان در شرق حاشیه هستند، گفت: زنان امروز در تفکر پارادیم زن در شرق با ١٠٠ سال تاخیر به دنبال غربی شدن هستند.
قوی، به زن در جمهوری اسلامی و به کتاب خود تحت عنوان درآمدی بر کارامدی نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: در این کتاب به ۴ مؤلفه سیاست گذاری برای زنان، قلمرو خانواده، قلمرو اجتماع و شاخصهای داخلی و بینالمللی از سال ۵۸ تاکنون پرداخته شده است.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و دین پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با تاکید بر اینکه امروز اگر بخواهیم با زبان جوان حرف بزنیم، باید با زبان علم و تجارب بشر با آنها صحبت کنیم، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی نگاه اجتهادی به جایگاه زن دارد و این یک افتخار است به عنوان مثال؛ ورود زنان به عنوان یک موضوع اساسی در قانون اساسی.
قوی گفت: ۲ سند بالادستی از مجموع اسناد بالادستی مربوط به زنان و خانواده است. مرکز سیاست گذاری نیز در خصوص زنان فعال است.
او گفت: امروز بیش از ۶۰ درصد از شاغلین آموزش و پروش و ۶۰ درصد دانشجو و دانشگاهیان در برخی رشتهها را زنان تشکیل میدهند.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و دین پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با بیان اینکه ١١ میلیون زن بسیجی فعال در کشور داریم، گفت: تمام آمار در وضعیت زنان در قوای سه گانه و عملکرد دولتها در کتاب فوق آورده شده است.
قوی با بیان اینکه ۵ مرکز بینالمللی در ایران در حوزه زنان فعالیت میکنند، گفت: نرخ امید به زندگی زنان در قبل از انقلاب ۵۵ درصد و پس از انقلاب زنان دو سال از نرخ امید به زندگی از مردان پیشی گرفتهاند.
او، همچنین با بیان اینکه ۲۰۰ قانون ویژه زنان در ایران داریم، گفت: یکی از آنها اعمال ٩ ماه مرخصی با حقوق پس از زایمان ویژه زنان شاغل است که آیا در آمریکا چنین چیزی وجود دارد؟