۱۴ طرح خدماتی زیرساختی ویژه عشایر استان قزوین به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر مورد بهره برداری قرار گرفت.

۱۴ طرح خدماتی زیرساختی ویژه عشایر استان قزوین روز یکشنبه به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر مورد بهره برداری قرار گرفت.

سعید ابیت مدیر امور عشایر استان قزوین در آئین بهره برداری از این طرح‌ها گفت: برای اجرای این طرح‌ها ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.

 ابیت افزود: پروژه‌های یادشده در حوزه تامین آب پایدار و سالم قابل شرب برای انسان و دام و نیز بهسازی و مرمت ایل راه‌ها و مناطق قشلاقی ییلاقی بوده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف اداره امور عشایر ایجاد شرایط مناسب به منظور تامین شرایط زیستی قابل قبول در مناطق قشلاقی و ییلاقی عشایری جهت تثبیت و افزایش تولیدات عشایر است بنابراین اجرای پروژه‌های یاد شده می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی در بهبود زندگی عشایر داشته باشد.

به گفته وی در این مدت همچنین چهار طرح با اعتبار ۶۵۰ میلیون تومان در زمینه خدمات رسانی به عشایر کلنگ زنی شد.

ابیت خاطرنشان کرد: با توجه به رشد قابل ملاحظه اعتبارات مصوب اداره امور عشایر در دولت سیزدهم امیدواریم بیش از پیش شاهد عمرانی و آبادانی در مناطق عشایری استان قزوین باشیم.

۲ هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری در استان قزوین زندگی می‌کنند که شغل اصلی آن‌ها دامپروری (دام سبک) است.

از مهم‌ترین اقوام عشایری استان قزوین می‌توان به ایل شاهسوند و کله کوهی که در فصل کوچ بهاره از مناطقی از بویین زهرا به زرندیه در استان مرکزی کوچ می‌کنند و همچنین ایلات کلهر که از مناطق پایین دست طارم سفلی به ارتفاعات این منطقه کوچ می‌کنند، اشاره کرد.

بخشی از اقوام عشایری استان قزوین نیز لک و لر بوده و در بخش‌های کوهین و طارم سفلی ساکن هستند.

برچسب ها: افتتاح طرح ، دهه فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.