محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در یک نشست خبری آمارهایی از شاخص اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال در ایران به همراه بولتنی در این زمینه ارائه کرد.
بر اساس جداول منتشرشده در این بولتن، آخرین پیمایشی که بنیاد ملی بازیهای رایانهای تا انتهای سال ۱۴۰۰ انجام داده، گویای آن است که از هر ۱۰۰ ایرانی، ۴۰ نفر بازی دیجیتال (گیم) انجام میدهند. به این ترتیب، در سال ۱۴۰۰ از هر ۱۰۰ مرد، ۴۶ نفر و از هر ۱۰۰ زن ایرانی ۳۵ نفر بازیکن هستند. این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ این تعداد در میان بانوان ۲۹ نفر بود.
تعداد گیمرها در ایران در سال ۱۳۸۹ تقریباً ۱۶ میلیون، سال ۱۳۹۲ بیش از ۱۸ میلیون، سال ۱۳۹۴ تقریباً ۲۳ میلیون، سال ۱۳۹۶، ۲۸ میلیون، سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۲ میلیون و در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ میلیون افزایش یافته است.
در مجموع، از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ تعداد کل بازیکنان ایرانی با نرخ رشد ترکیبی سالیانه تقریباً ۷ درصد افزایش یافته است که البته این رشد در سالهای اولیۀ دهه ۹۰ بهدلیل ضریب نفوذ اینترنت و دسترسی گستردهتر به موبایل و اینترنت، بیشتر بوده است.
میانگین سنی بازیکنان ایرانی ۲۳ سال بوده که این افراد بهطور میانگین ۹۵ دقیقه در روز بازی (گیم) میکنند. متوسط مردانِ بازیکن ۱۱۵ دقیقه و متوسط زنانِ بازیکن ۶۴ دقیقه در روز است. تقریباً ۵۸ درصد گیمرها آنلاین و ۵۶ درصد کل آنها هر روز بازی میکنند.
از بین جمعیت کل بازیکنان، سه درصد آنها میانسال، ۱۸ درصد بزرگسال، ۳۴ درصد جوان، ۱۹ درصد نوجوان، ۱۷ درصد کودک، ۹ درصد خردسال هستند.
در بخش پلتفرمهای بازی، ۹۶ درصد بازیکنان با موبایل، ۸۸ درصد با کنسول خانگی، ۵۹ درصد با رایانۀ شخصی، ۴۸ درصد با لپتاپ، ۱۴ درصد با تبلت و ۱۳ درصد با کنسول دستی بازی میکنند. ۳۳ درصد بازیکنان با چند پلتفرم بازی میکنند.
در میان استانها، «قم» کمترین و «البرز» بیشترین نسبت بازیکنان را دارد. استان فارس بعد از البرز در رتبۀ دوم بیشترین تعداد گیمر را نسبت به جمعیت دارد. «سیستانوبلوچستان»، «زنجان» و «خراسان جنوبی» نیز استانهایی با کمترین تعداد بازیکن هستند.
بازیهای «تام، گربۀ سخنگو»، «ماشینبازی» و «آرایشگری» محبوبترین بازیهای رده سنی خردسال و کودکان، «PES»، «FIFA»، «CALL of DUTY» محبوبترین بازیهای رده سنی جوانان، نوجوانان و بزرگسالان و «آمیرزا»، «شطرنج» و «جدول» بازیهای محبوب رده سنی میانسالان است. گروههای سنی خردسال و کودک بازیهای پرطرفدارشان را با عناوینی کلی مانند ماشینبازی، آرایشگری و ... به یاد میآورند.
مجموع هزینهکرد بازیکنان ایرانی برای سختافزار و نرمافزارهای بازیهای دیجیتال در سال ۱۴۰۰، ۱۹ میلیارد و ۲۷۹ میلیون تومان برآورد شده است که تقریباً با ۷۳۹ میلیون دلار برابری میکند. همچنین تولید ناخالص داخلی کشور در این عرصه نیز یکهزار میلیارد و ۴۵۷ میلیون تومان تخمین زده میشود. این رقم به تفکیک برای هزینههای نرمافزاری دو میلیارد و ۶۱۲ میلیون تومان و برای هزینههای سختافزاری ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد میشود.
سهم افرادی که در پلتفرمهای مختلف به تماشای بازی دیگران مینشینند (استریمینگ) نیز رقم چشمگیری است. ۳۸ درصد علاقهمندان از یوتوب، ۲۹ درصد از آپارات، ۶ درصد از توییچ و ۲۷ درصد از سایر پلتفرمها بازیها را دنبال میکنند.
تمام آمارها در سال ۱۴۰۰ و پیش از اعمالِ محدودیتهای اینترنت در ششماهۀ اخیرگردآوری شده است.
نه توش گناه صورت میگیره نه دزدی نه اختلاس
امیدوارم دیگه برنامه ها بی دلیل فیلتر نباشن مثل آموزش زبان یا بازی ها
برخی از همان بازی ها که گفتی هزاران مشکل و فساد اخلاقی دارد
میخوای چند تاش رو برات اسم بیارم؟
نه کسی که برای تفریح هفته ای ۱ ساعت گیم میزنه
یعنی در واقع زیر نیم میلیون تقریبا گیمر داریم
کمتر از یک میلیون بازیکن حرفهای داریم
افرادی که بازی ها درک کنند قدرت تحلیل داشته باشند کمه