شرایط نابسامان اقتصادی در ترکیه پس از وقوع زلزله امروز باعث سقوط ارزش لیره و بازار سهام در این کشور شده است.

زلزله سهمگین ۷.۸ ریشتری در ترکیه تنها خانه‌های این کشور را نلرزاند بلکه پیامد‌های این زمین‌لرزه مهیب دامن اقتصاد این کشور را نیز گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زمین‌لرزه ترکیه باعث شد لیره، واحد پول این کشور شاهد سقوط باشد. همچنین بازار سهام این کشور نیز امروز سقوط آزاد را تجربه کرد. کارشناسان فشار ناشی از تقویت دلار، افزایش ریسک جغرافیایی و نیز نگرانی ناشی از افزایش تورم را دلیل شرایط نابسامان اقتصادی ترکیه عنوان می‌کنند.

ارزش برابری لیره در برابر ارز‌های معتبر خارجی در ابتدای صبح امروز و پس از ثبت زلزله مهیب این کشور با کاهش شدید مواجه شد، به طوری که هر دلار آمریکا با ۱۸.۸۵ لیره داد و ستد شد.

در سوی مقابل، بازار سهام ترکیه شاهد سقوط بیشتری بود. ارزش سهام متعلق به بانک‌های این کشور ۴.۶ درصد کاهش را ثبت کرد. با این حال، سقوط ارزش سهام در بازار این کشور به طور میانگین ۳.۴ تا ۵ درصد بود.

«پیوتر ماتیس» یکی از کارشناسان بازار سهام ترکیه در این باره می‌گوید: «اتفاق اسفناک در وقوع زلزله در جنوب ترکیه عدم قطعیت در اقتصاد کشور را تشدید کرد. همین امر ضرورت برگزاری انتخابات را که قرار است در ماه مِی انجام شود نشان داد.»

بورس استانبول نیز صبح امروز به طور موقت پس از زلزله این کشور داد و ستد سهام چند شرکت را که در منطقه وقوع زلزله قرار داشتند متوقف کرد. با این حال، تا انتهای روز نام شرکت‌های بیشتری به این لیست افزوده شد.

کارشناسان می‌گویند پس از انتشار گزارش‌های حاکی از تقویت کسب و کار‌ها در آمریکا و ثبت کاهش نرخ بیکاری در این کشور به پایین‌ترین میزان در ۵۳ سال اخیر، بازار‌های نوظهور همانند ترکیه به دلیل افزایش قدرت دلار و نوسانات آن بیشترین آسیب را دیدند.

با این حال، شرایط آنکارا متفاوت است. ترکیه سال‌هاست از تورم بالا رنج می‌برد. تحلیلگران سیاسی می‌گویند همین موضوع می‌تواند در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری که در ماه مِی برگزار خواهد شد تأثیر زیادی داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار